tisdag 22 juli 2014

Hotel Astoria, Genua, Italy

2014-01-20 (tror jag, dagarna flyter ihop tillsammans med alla intryck)

Natten mellan söndag o måndag hade vi bokat hotell på Astoria i Genua. Ett anrikt namn i en anrik gammal byggnad men nu är det inte så fint som det låter även om hotellet hade mycket, mycket charm. Det charmigaste av allt var nog den här gamla hissen med gallergrindar och en liten klädd bänk att sitta på där inne. Underbart! Hela hotellet andades anor men om man tittade noggrannt så var det nog i rätt stort behov av renovering men vi sov som kungar och jag kommer gärna tillbaks.

Morgonen började vi med ett försök till joggingrunda som kombinerades med att leta efter en öppen livsmedelsaffär där vi skulle kunna inhandla frukostmaten. Låt oss bara konstatera att joggingen mest blev gång. Man kan inte alltid vara på topp. Däremot fylldes morgons dryga 7 km ut med stadsvandring senare på dagen så jag kom upp i drygt 24000 steg, så visst rör vi på oss.

I Genua hittar man hela kvarter som är uppsatta på Unescos världsarvslista, Via Garibaldi t ex, som är välkänt för sina anrika palats.

Vi hamnade mitt i ett bröllop, eller kanske att det var flera? Det verkade nästan vara så. Lite konstigt för oss nordbor att man gifter sig en söndag förmiddag men så är det kanske i Italien?

 

 

Hamnen fick sig givetvis ett besök (eftersom min man var med;-). Här kunde man beskåda Neptun, ett skepp som byggdes enkom för filmen "Pirates" som Roman Polanski spelat in. Rätt mäktigt att se, det såg verkligen gammalt ut.
 
Kebab med choklad? Bläää, säger jag men tydligen går det att sälja eftersom det finns.
 

 

Det är möjligt att det var semesterns varmaste dag som vi tillbringade med stadsvandring i Genua men så fick det bli. Vi har haft så många varma och soliga dagar på stranden ändå så det känns helt ok!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!