måndag 24 mars 2014

Styrketräning, promenader eller stå upp o jobba?

Screenshot_2014-03-24-21-21-20 (1)

I morse körde jag styrka på gymmet för första gången på flera månader. Nu har jag ont i knät. Jag testade en massa maskiner som jag förut aldrig rört. Troligtvis har jag gjort någon rörelse fel. Inte bra.

2014-03-24 18.31.08

Efter jobbet blev det en promenad med Lexie o älsklingen i det fina vårvädret. Det känns som en bra dag.

Kanske att jag överdriver det här med tränandet. Igår läste jag i Må Bra att man får upp till tre gånger så hög energiförbrukning genom att stå istället för att sitta ner på jobbet. En normalviktig kvinna kan därför gå ner uppemot TIO!!! kilo på ett år bara av att resa sig upp några timmar om dagen. Detta påstod Mai-Lis Hellénius, överläkare och professor. F-n tro´t säger jag, jag som aldrig står upp o jobbar. Är det sant så är det ju dumt att inte prova. Idag har jag stått upp o jobbat flera timmar. Jag som hatar att stå o jobba….. tio kilo…hmmm.

1 kommentar:

  1. Spännande med nya rön eller vad man ska säga! Har svårt att tro på allt bara...
    men visst betyder det mycket hur man rör sig i vardagen. Mitt jobb är inte stillasittande på något sätt, alltid något :-). Men det svåraste är ju att inte stoppa i sig för mycket kalorier...suck!
    Skönt att våren är på väg...då rör man sig mycket mer! Hoppas mina knän håller för mera jogging i vår! Må så gott och hoppas ditt knä kryar på sig!
    PS. Ja, Florida är ett resmål jag vill till! Och vi kan absolut åka med andra flygbolag än SAS, bara de är med i Star Alliance, då kan vi få personalrabatt :-) DS.

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!