torsdag 23 februari 2012

Hemma på min gata i stan

martin svensson

På bokrean igår inhandlade jag den här: Hej! Mitt namn var Elton Persson.

I början av 80-talet när jag bodde på Smålandsgatan i Varberg så sprang det omkring en liten kille i lägenheten bredvid. Det var Martin Svensson. En söt o snäll liten kille utan bus. På den vägen verkar han nog ha fortsatt. Nu ska jag läsa hans bok. Jag tror t o m att den har fått rätt bra recensioner?

alvtegen-karin-en-sannolik-historia

Igår läste jag ut min julklappsbok: Karin Alvtegens, En sannolik historia. Som vanligt när det är Karin Alvtegen så var det en mycket tänkvärd bok. “Du väljer själv om du ska bli årgångsvin eller vinäger”. Det ligger nog mycket i det. Meningen med livet, vad är meningen med livet om du har så mycket pengar så du inte vet var du ska göra av alla men inte har något liv för övrigt? När bitterheten mot en ex-partner tar över så att barnen blir drabbade o inte får träffa den andra föräldern. Fördomar mot homosexualitet.

Så mycket som griper tag o tränger in. Så mycket tankar som snurrar även efteråt. Kanske speciellt för att det inte finns något riktigt slut i boken. Man får tänka ut det själv. Det är väl det som gör att boken inte släpper taget.

3 kommentarer:

  1. Jag läser mkt men är inte förtjust i böcker utan slut.
    Vad hittade du på bokrean?
    KRAm

    SvaraRadera
  2. Där blev jag sugen på att läsa denna av Karin Alvtegen.
    Kloka ord.
    Tack för det boktipset!

    kram

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!