söndag 3 mars 2013

Hovdamen bakar LCHF vänligt

Fröknäckebröd, LCHF

Ja i helgen har jag faktiskt varit lite i baktagen. Det händer inte så ofta nu för tiden. Igår blev det detta underbara fröknäckebröd á la LCHF.

1 dl Solroskärnor
1 dl Sesamfrön
½dl hela Linfrön
1 msk Fiberhusk
½ dl Kokosfett utan smak (eller rapsolja)
2½ dl kokande Vatten
½-1 tsk Havssalt
Lite flingsalt att strö över

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.  Koka upp vatten, lägg i kokosfettet och koka upp på nytt.

Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.

Häll genast upp på en plåt med bakplåtspapper 30×33 cm, sprid ut till en tunn kaka med bakskrapa. Strö över lite flingsalt o pumpakärnor.

Grädda på 150° i 45 minuter. Ta ut och markera fyrkanter med degskrapan.

Sänk ner ugnen till 50 grader o öppna ugnsluckan på glänt, låt stå någon timma tills det är helt torrt.

Frukostmuffins, matmuffins, LCHF

Idag slog jag till med en sats matmuffins givetvis helt LCHF-vänliga. Det här kan ju även vara bra picnic-mat.

5 ägg
½ dl vispgrädde
1 dl riven Västerbottenost
lite salt

Vispa och häll i muffinsformar, det blir 5-6 stycken. Fyll med valfri fyllning, bacon, soltorkade tomater, skinka, fetaost eller som i mitt fall, salami.

Grädda i ugnen i 20 minuter i 200 grader.

Nu sitter jag här i träningskläder och samlar mod. Den första joggingrundan efter Egypten är på väg att bli verklighet. Kyla och förkylning har satt käppar i hjulet men idag är det plusgrader, solen lyser och förkylningen börjar ge med sig även om den inte är helt borta.

Detta är ett knep jag lärt av syrran: Ta på dig träningskläderna direkt på morgonen. (O jo, jag tar alltid på mig rena träningskläder, här återanvänds inget.) Chansen att du ska ge dig ut är betydligt större om du redan är omklädd:-) Det stämmer faktiskt, just det där momentet att byta om är VÄLDIGT jobbigt! Nu är det bara att snöra på sig skorna och trä på sig ett lämpligt antal tröjor för att inte frysa.

Go girl go!!

10 kommentarer:

  1. Fröknäcke suveränt gott till ostbrickan. Själv ska jag ta en promenad alltid en början. Ha en härlig söndag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nästa FÖR gott! Brukar undvika att baka det för jag har lite svårt att låta bli. En promenad är väl inte det sämsta.

      Kram

      Radera
  2. Heja du vad duktig du är! Hoppas joggingrundan blev av. Själv brukar jag vara flitig med promenader, gillar tyvärr inte att springa, men den senaste månaden har promenaderna uteblivit. Lever som i en bubbla nu känns det som.
    Tack för dina rader hos mig och kramen suger jag åt mig som bara den...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart den blev av:-) Har jag sagt att jag ska jobba så ska jag.

      Så skönt om mina ord kunde hjälpa dig en stund.

      Kram

      Radera
  3. You go Girl! Tack igen för all hjälpen m kläder osv i huset!

    SvaraRadera
  4. det där brödet såg riktigt spännande ut - det ska jag försöka mig på

    SvaraRadera
  5. Usch jag vet inte hur jag ska göra med LCHF, jag får sån magkatarr och går inte ner i vikt alls. Är så trist!!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magkatarr låter konstigt. Jag går inte heller ner så mycket i vikt men jag mår bra. Grejen är väl också att det GÅR inte att fuska! Du kan inte äta godis på helgen då förstör du hela nästa vecka också.

      Kram

      Radera
  6. Ska testa :-)
    Dessa äter jag dagligen;
    1 dl solrosfrön
    1 dl krossade linfrön
    1 dl pofiber (Semper)
    1 dl skalade sesamfrön
    1 tsk salt
    1 dl riven ost
    3 ägg

    Blanda allt med en sked, klicka ut 8-9 högar, platta till med en sked och grädda ½ cm tjocka "bröd" i 20 min på 200 gr = MUMS!

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!