onsdag 13 juni 2012

LCHF–vad händer med kroppen?

2012-06-13 06.29.10

Idag fick jag en fråga här på bloggen om vad som händer med kroppen när man äter enligt LCHF, inre kroppsfetter, hur länge har jag ätit med mera.

Jag har ätit LCHF-kost i 5 år nu efter att ha deltagit i en kurs för Anna Hallén som jobbet anordnade. Jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv även om jag inte direkt har gått ner i vikt tyvärr, inte förrän nu det sista halvåret när jag börjat att träna intensivt upptill. Nu har jag tappat 7 kilo på drygt 5 månader. Sakta men säkert blir jag mindre o mindre.

2012-06-13 06.27.31

I lördags gjorde jag en fysio-test, en kroppsanalys som mäter kroppsfett, muskelmassa, bentäthet m m. Tyvärr gjorde jag inte denna INNAN jag började träna men ändå. Min muskelmassa i kroppen var 31,4%, normalt är mellan 22-27%, testledaren frågade om jag var en f d elitidrottare….jag som nästan aldrig tränat förut, förutom ridning och stalltjänst då men det var ett antal år sedan. Fettmassan var lite hög men det är ju för att jag väger för mycket, trots allt bara 5 kg för mycket med hänsyn till ålder, vikt o muskelmassa. MEN det kanske mest intressanta i detta sammanhanget då är att det INTRE farliga bukfettet var en bra bit under den “farliga” nivån. Detta trots en fettrik kost i 5 år. Bentätheten var dessutom hög, så någon benskörhet på gamla dagar lär jag inte lida av. Det är väl svar nog. Dessutom inbillar jag mig att muskelmassan delvis också beror på den fettrika kosten. Jag har t o m varit så generös att jag lagt ut mitt testresultat här på bloggen med vikt o allt. Det bjuder jag på.

.facebook_-1779834289

Ibland vill jag bara vara en vanlig människa. En vanlig människa som är liten o ynklig o trött. Idag valde jag bort träningen för en stunds vila när jag kom hem. Sen valde jag även bort trädgårdsarbetet mot att “bara” laga lite mat o vika tvätt. Ibland orkar jag inte vara supermänniska. Ibland är jag bara en liten vanlig ynklig människa som orkar långt ifrån allt, inte ens med LCHF-kost;)

Jag tror förresten att jag får bli bättre på att ta foto. Det var en av mina läsare som inte tyckte att min pannkaka såg god ut… men det är den, jag lovar!

Dessutom har jag idag skapat en egen sida med recept som jag lagt ut här på bloggen, inte minst min syster brukar ofta fråga efter dem. De är inte så många men nu ska man i alla fall lättare kunna hitta dem. Titta i menyraden längst upp på bloggen.

3 kommentarer:

  1. LAION är BÄST:-)

    Ska kolla in dina recept! Skulle verkligen behöva lchfa mig lite. Intressant med det där med träning upptill....menar du armarna? Magen? Eller vad?

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att LAION e bäst:)

      Upptill, det är nog lite dialektalt....alltså det betyder träning i KOMBINATION med LCHF-kost;)

      Radera
  2. Intressant att läsa. Det varnas ju titt som tätt för vad LCHF kan ställa till med och hur det påverkar kroppen negativt. Men många hävdar att de mår bra. Jag testar det nu och tycker inte att jag går ner direkt... Fast jag följer det inte slaviskt ska väl erkännas!

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!