fredag 27 februari 2015

En semester med bra och dåliga matval

 
Det här med semester och mat är svårt. Eller kanske det inte är svårt man måste bara lära sig. Är man inte på semester så ofta så kanske man kan "unna sig" lite utav varje men jag är relativt ofta på semester o då blir det alldelses för lätt allför många tillskottskilon varje gång..
 
 
Denna resan har jag själv brottats mycket med de här tankarna. Är det verkligen värt att "unna sig" allt man vill ha på semestern när man vet vad konsekvenserna blir? Nej, det är det inte men ändå har jag trillat dit ett antal gånger när jag inte varit tillräckligt stark. Chokladfondue häromdagen och igår blev det en pizza till lunch. Det mesta utav pizzan lämnade jag trots allt kvar på tallriken, åt mest bara fyllingen och lämnade de onda kolhydraterna. Öl har det blivit ett par o så lite vin varje dag. Vitt vin är förstås av ondo och det har jag druckit. Jag kunde ju istället valt rött vid alla tillfällen, eller låtit bli...
 



Igår åt vi återigen middag på det här stället. Det blev en favorit häromdagen så idag gick vi dit igen och jag åt exakt samma rätt. Ostgratinerad chillioxfilé! Den rätten kommer jag att drömma länge om.




 

Trots kampen med matvalen och känslan av att jag har gjort det mesta rätt så har väl mängden mat kanske bliivit lite för stor. De här tankarna är nog något jag får brottas vidare med på hemmaplan. Jag måste lära mig att äta lika kontrollerat på semestern som jag nu försöker göra hemma. Det är inte lätt, det är en kamp. En kamp där jag får bråka med min hjärna. Semester behöver inte bara vara lika med god mat. Jag får lära mig att det kan vara lika med nyttig mat.

 

Aktiviteten hos oss har däremot varit hög. Jag har nästan nått upp i 20000 steg varje dag och aktiviteten har passerat 200% alla dagar utom en. Igår hade jag vilodag men då bestämde jag mig för att jag måste simma 200 m varje gång jag gick i och badade så det blev till slut 600 meter i den stora fina bassängen. Jag erkänner, sista gången jag badade så simmade jag inte...

Idag inleder vi dagen med en riktig långpromenad, tanken är runda en udde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!