söndag 20 mars 2016

En weekend i Köpenhamn

Ja då var man hemma igen efter en underbar helg i Köpenhamn. Denna huvudstad i väster som vi återkommer till gång på gång. "Är det nästan inte lite tråkigt att åka hit gång på gång", sa min man. Nä det tycker jag inte. Jag älskar denna staden och den kontinentala stämningen.

Varje gång vi är här så lyckas vi hitta nya ställen att besöka. Helt klart har även våren kommit något lite längre här än hemma. Den här färgkonstellationen fastnade jag starkt för. Den kommer jag att kopiera här hemma.

Idag blir det verkligen en kavalkad med bilder över allt vi sett i helgen. Här en staty över Kong Fredrik.

En ny upplevelse för helgen var när vi åkte båtbuss över kanalen. Fräckt.

Jag hade tidigare läst om Papierøen och utbudet av streetfood så dit ville vi givetvis bege oss för lunch. Oj vilken upplevelse! Mat från all världens hörn, där fanns verkligen mat som måste passa alla.

Stämningen var fantastisk och så mycket folk!

Jag köpte en mixed grill tallrik med salsa o pesto. Fläskesteg, korv o kyckling, suveränt gott!!

Det är verkligen synd att stegtävlingen är över. Nästan 27000 steg blev det igår när vi vandrade runt, runt i staden.

För första gången så besökte vi Fredriksborgs slott, eller rättare sagt så gick vi igenom och runt det, inne var vi inte. Här var tydligen det kungliga hovstallet placerat med en mängd rastgårdar och ridbanor utanför men några hästar såg jag inte till.

Skt Anne hette hotellet som vi bodde på denna gång. Ett litet hotell i gamla byggnader på en parallellgata till Nyhavn. Helt ok hotell. Vi hade ett litet dubbelrum och det var verkligen litet och toaletten var minimal. När man duschade så rann vattnet in på hela toalettgolvet, mycket irriterande, och varm- och kallvatten kom ur olika kranar, lite väl gammaldags. Korridorerna var smala o trånga och golven så snea och lutande att man kände sig sjösjuk när man gick där. Frukosten var superbra förutom äggröran som var fejk, ingen riktig äggröra det där inte, synd!

Köpenhamn vår verkligen en stad full med statyer, det insåg jag igår. Överallt finns de och de flesta fastnade på bild i min mobil.

Amalienborg, inte långt från vårt hotell.

Operahuset.

Ja här hade ju min man sin egen teori till varför jag ville ta denna bild.....

Jag älskar att se hur bra danskarna är på att ta tillvara sina gamla hamnmagasin och göra om dem till bostäder, hotell etc. Man tar tillvara fördelarna med vattnet överallt och skapar nya läckra miljöer.

Ännu en liten kyrka, lite ovanlig och fin.

Vilken kraft! Trädet har fallit men sedan ändå fortsatt att växa liggande.
Vi hittade till en gammal militärförläggning som vi aldrig tidigare sett. Jag tror nog att vi kan åka hit många gånger till utan att ha sett allt.

Kasernbyggnader i långa rader. En del var nog omvandlade till bostäder om vi tolkade det hela rätt.

Den lille sjöjungfru. Vilket fenomen! Tänk så mycket folk en liten staty kan locka till sig, dagligen, alltid!

En annan sjöjungfru.

Vi hade fantastisk tur med vädret. Soligt och fint vårväder och årets första glas vin intogs utomhus. (Ja, ja, det första som intogs utomhus alltså;-)

Lite kolhydratladdning blev det tyvärr i fredags. Öl och Gammeldansk, det hör liksom till.

Vid Fredriksborgs slott.

Ströget.

Hotellfrukost. Danskarna vet minsann hur man tillagar god leverpastej! Äggröran var som sagt inget att ha och den fick bli kvar på tallriken.

I torsdags var det Saint Patricks day och det syntes ju fortfarande på de irländska pubarna.

Vårt hotell. En inbyggd innergård mellan husen.

Nu är batterierna laddade inför ännu en arbetsvecka. Rapporterna från Istanbul med ännu ett attentat, en självmordsbombare, 4 döda och 30 skadade gör ju inte att man längtar jättemycket efter vår resa i maj tyvärr. Vi får nog se hur det blir med den. Vaska en flygbiljett (två) tja, så kan man ju också göra:-(