tisdag 6 september 2016

Tillbakablickar på en underbar mamma-dotter-helg i Berlin
























Tänk vilken underbar helg vi fick, mina döttrar o jag, en riktig tjejhelg där vi såg oss omkring, shoppade, åt gott o drack gott. Det är sådana här minnen som man lever länge på.

Lördagens höjdpunkt var nog när vi åkte 204 meter upp i tv-tornet med en vidunderlig utsikt över hela Berlin. Tack Bea för att du hade förbokat biljetter till detta! Redan kl 9.00 på morgonen hängde vi på låset och blev genast insläppta efter en liten säkerhetskontroll. Ska ni åka dit så är det nog en god idé att boka i förväg så ni slipper vänta på er tur.

Jag är som sagt grymt nöjd med min nya Samsung Galaxy S7 som tar helt makalöst bra bilder (enligt min egen åsikt). Det är sååå stor skillnad från S6:an.
























Om jag var rädd?? Nää, inte alls. Även om jag är höjdrädd så är jag här inomhus så det känns alls inte otäckt.























Så här lite underifrån. Tänk, där uppe i kupolen var vi...



















Ja här syns det inte så bra men den här spårvagnen (eller var det en buss??) var faktiskt skyltad "Falkenberg". Jag antar att det inte var Falkenberg i Sverige:-)


















På väg hem efter att ha spanat in Berlin-muren så hittade vi det här lite udda och undanskymda stället utmed floden Spree. Verkligen hippie-likt men hur coolt som helst. Här blev det en öl o ett glas vin.






















Fredagen ägnades helhjärtat åt sightseeing och lördagen nästan helhjärtat åt shopping. Det var verkligen en tjejresa! Det blir en lite annan inriktning än när mannen o jag åker. Då blir det betydligt mindre tid för shopping, av förklarliga skäl. Av någon anledning verkar inte män ha en lika stor shopping-gen som den som kvinnor har....

Givetvis fick vi även prova att äta currywurst till lunch en dag (varför får man så konstiga associationer till det ordet då?) Om det var gott? Njaee, så där. Jag hade förväntat mig en korv med currysmak men det var ju mer en vanlig korv som var dränkt i ketchup med currysmak. Helt ok men kanske lite sött för min smak.





Här ser vi Brandenburger Tor men visst är även lyktstolpen helt fantastiskt vacker? Det är lätt att missa detaljerna när man är ute efter att få se sevärdheterna.


















Det vackra och helt fantastiska judemonumentet som vi ägnade mest tid åt.







































Redan första morgonen hittade vi en lite undanskymd oas där vi åt frukost i solskenet. Ja vädret var ju HELT fantastiskt hela helgen! Ca 25 grader o strålande solsken (utom sista dagen). Klänningar, shorts o linnen, så såg vår klädsel ut, även på kvällen.

Strandbad Mitte var namnet på frukoststället där de serverade den mest ljuvliga frukost jag nog någonsin smakat! Både fredag och söndag intogs frukosten där. Jag valde båda gångerna scrambled eggs med fetaost och tomater. Sååå krämig o god! Till helgen tänker jag själv göra ett försök att tillreda denna fantastiska måltid. Om jag lyckas, det återstår att se. Om ni åker till Berlin, gå dit!






















Ja den här helgen har jag nog levt längre ifrån LCHF än på länge. Schnitzel, pommes och en o annan öl. Som vanligt straffar det sig. +1,9 kilo på 3 dagar i Berlin. Ja det är så jag fungerar.


















Eftermiddagsbreak vid Alexanderplatz. Är det varmt så måste man ju släcka törsten!



























Sista kvällen hittade vi också ett fantastiskt ställe att äta middag på Pfefferbraeu. Fördrinkarna som serverades i dessa fantasifulla flaskor, vinet som serverades i en 1-litersflaska med denna underbara etikett och köttet som serverades precis lagom stekt, mört o gott. Tyvärr insåg vi lite sent att det här var faktiskt ett bryggeri men det åtgärdade vi genom att ta en öl till dessert. Nöden har ingen lag!


Ja tyvärr så kan ju 30000 steg på en dag sätta sina spår. I mitt fall som vanligt genom skoskav. Denna gång var det inte direkt det lilla skoskavet...Detta hände redan första dagen så sen fick jag trampa ner hälkappan på skorna resten av resan (trots skavsårsplåster) för att överhuvudtaget kunna gå men det var det värt! Vilken resa säger jag bara, helt underbart!

Nu ser vi fram emot nästa års tjejresa, då kanske det blir Benalmádena. Har vi nu snart en lägenhet där, så är givet att vi måste åka dit. Innan dess så ska vi nog hinna med en del annat förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!