lördag 18 augusti 2012

LCHF–en livsstil med naturlig mat

20120818_092711_Hagrid_Spot

Nu är jag upprörd och trött, trött på alla okunniga människor. Jag fick ett inlägg här på bloggen:

“Nu ska jag vara lite jobbig men... du vet väl att det är farligt att köra LCHF längre än fyra veckor? Det känns som att du gått på den dieten jättelänge. Jag vill dig bara väl. Saken är den att kolesterolet ökar och ådrorna kläggar igen om man kör den dieten länge. Hoppas att du är medveten om det.”

Bullshit säger jag bara! Först o främst, LCHF är ingen diet, LCHF är en LIVSSTIL!! Du kan inte äta LCHF-kost i 4 veckor o sen gå tillbaka till att proppa i dig kolhydrater igen, då går du givetvis upp i vikt igen.

Jag har ätit LCHF-kost i 5 år!!! o jag mår alldeles utmärkt utav det. Mina testvärden är dessutom utomordentligt bra. Kolestrolet ökar inte alls och ådrorna kleggar INTE igen! Tvärtom! Dessutom så blir tandläkarräkningarna väldigt billiga. Hålen i tänderna är obefintliga, inte ett enda på 5 år.

LCHF-kost innebär at man äter NATURLIG mat med NATURLIGA fetter istället för att proppa i sig en massa transfetter i kombination med kolhydrater i alla dess former inte minst i sockerform.

Jag äter INTE en massa köpta kex och kakor med transfetter i, jag äter inte korv med 34% köttinnehåll i, jag äter inte processade margariner och produkter med glutamater i, jag dricker inte en massa läsk och äter inget godis. Light-produkter skyr jag som pesten. Jag dricker inte några sötsliskiga drinkar på krogen och dricker ingen öl. Jag vräker inte i mig pizza, bakelser och tårtor och jag äter inte bröd som kanske aldrig möglar.

Jag äter ägg, kött och fisk och fågel, rena produkter som jag själv tillagar från grunden. Jag tillsätter smör, ekologiskt kokosfett, grädde eller creme fraiche. Jag äter alla ovan-jord-grönsaker med glädje och ibland även rotfrukter för att det är gott och nyttigt.

Om jag jämför en lunchtallrik som någon annan äter och som jag äter så är nog oftast skillnaden att potatisen eller pastan inte finns med. Ni andra äter lika mycket fett fast ni märker inte det. Det är inbakat i brödet, i kakorna och i de färdiglagade rätterna ni köper i affären och såsen tar även ni gärna till maten. Om jag ska äta en snabblunch så väljer jag gärna en kebabsallad med mineralvatten istället för en Big Mac & co med en stor sliskig cola till det. Är det någon som ifrågasätter om Big Mac skulle kunna vara nyttigare??

Jag är trött på kommentaren, “äter du så där än”, “har du inte slutat med det än”, “men en liten kaka kan du väl ta”, “du får faktiskt äta det som finns”.

Vem skulle säga samma sak till en vegetarian eller ifrågasätta hur länge han/hon skulle äta vegetariskt? Jag bara undrar…..

Sen är jag bara människa och faller ibland men det straffar sig direkt, då piper vågen iväg. Jag förbannar mig själv varje gång, var det värt det? Att äta den där chokladen och dricka de där drinkarna? Troligtvis inte. Vin är det som jag unnar mig, helst rött men även det ska dras ner på i höst då det stoppar förbränningen lite för mycket även om det inte direkt är skadligt.

Var och en får äta den tror på men filosofin “äta lite av allt” det funkar inte på många.

7 kommentarer:

  1. You go girl!! ;) På dem bara!

    Mår du bra av att äta LCHF så är det väl fantastiskt! Folk har så mycket åsikter...om allt. Jag hade dött av chokladbegär efter en dag - men sån é ju jag!

    Du ska göra det som är bra för dig! <3

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Meekatt!! Ibland blir man bara så trött! Klart du ska äta choklad om du tycker om det (vem f-n gillar inte choklad:-) jag mår bra av LCHF och många med mig.

      Jag gör det som är bra för mig:-)

      Kramar till dig!

      Radera
  2. Heja dig!!
    Säger som Meekatt - jag hade heller aldrig överlevt utan choklad och jag vill inte prova heller.
    Huvudsaken är att du mår bra och som du säger - dina värden är ju alldeles utmärkta!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag står för min åsikt i alla fall:-) o vet att jag mår bra.

      Kram

      Radera
  3. Tack for du fik sat tingene i perspektiv. Jeg kaster mig over LCHF fra på onsdag, og har jo også lyttet til folks formaninger om denne livsstil....du lever, har det godt og vil fortsætte...tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! Jag är säker på att du kommer att gilla det OCH må bra av det.

      Radera
  4. Du är en klok kvinna och om du inte hade mått bra så hade du inte hållt på i 5 år.

    (Tror att det är många som tror att det är en diet som man går av och på)

    Du känner dig själv bäst och gör det du mår bra av.

    Kram

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!