söndag 19 augusti 2012

En osannolik kväll

instaImage_14

Vilken helt osannolikt sagolik kväll det var i går! Så varmt o skönt, inte alls som det brukar vara i augusti när kylan kommer snabbt. Igår satt vi ute på vår altan till halv 1 på natten utan att frysa o då hade vi inte ens infravärmen på!

God mat, ett gott vin och sen varsin god bok. Stundtals turades vi om att sova i varandras knä. Sorlet från den närliggande festlokalen var glatt och trevligt. Skönt att ligga hemma och lyssna på. Livskvalitet på hög nivå.

Middagen som serverades igår var Kyckling salsa verde. Egentligen ska denna ugnsbakas men jag grillades istället kycklingfiléerna igår, precis lika gott. Receptet kommer från 6 kilo på 6 veckor.

Recept för 4 pers
1 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
1 tsk basilika
salt o svartpeppar
4 kycklingfiléer
50 g blandad sallad
150 g chevre (jag tog fetaost, gillar inte chevre)
½ granatäpple
½ citron
dill

Salsa verde:
½ kruka färsk basilika
dill
persilja
1 dl cashewnötter
½ citron
2 msk olivolja
salt o svartpeppar

Sätt ugnen på 175 g. Blanda olja, vinäger, basilika, salt o peppar i en skål. Marinera kycklingen i denna marinad minst 30 min. Lägg kycklingfiléerna i en ugnsfast form och häll över marinaden. Ugnsbaka i ca 20 min i mitten av ugnen.

Lägg basilika, persilja, dill o cashewnötter i en matberedare. Dela citronen och pressa saften från ena halvan över. Skär den adra halvan i skivor. Tillsätt oljan och mixa till en slät sås (jag tycker inte det gör någonting om det är små bitar av nötterna kvar). Smaka av med salt o peppar.

Fördela salladen på fyra tallrikar och toppa med chèvreost (fetaost). Kärna ur granatäpplet och strö över granatäpplekärnorna. Lägg upp en kycklingfilé på varje tallrik och en klick slasa verde. Dekorera med citron o dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!