måndag 24 november 2014

Pulled pork och fröbröd á la LCHF

" Jag tror att jag har fått min fru tillbaka", utbrast min man idag. Efter att ha detoxat o varit i Florida o varit allmänt stressad under en längre tid så kom helt plötsligt lusten att laga mat tillbaka. Lusten vällde faktiskt över mig efter att ha bläddrat igenom tidningen Allt om LCHF som jag precis börjat prenumerera på. Så fantastiskt många goda maträtter, enkla o lättlagade men som ändå låter fantastiskt goda.

Dagens middag var förstås inte från den tidningen utan från 56 kilo, Pulled pork á la LCHF

Barbequesås

Drygt 1 dl vatten

Drygt 1 dl chilisås (Ica Ett gott liv är låg i sockerhalt) eller ketchup som är steviasötad

0,5 dl äppelcidervinäger

0,5 gul lök

1 vitlöksklyfta

1,5 msk worcestershiresås

1 dl finhackad rotselleri

1 msk dijonsenap

1-2 msk honung

1 msk oxfond eller 1 köttbuljongtärning

1/2 msk paprikapulver

1 tsk chilipulver

ev 1/2 msk liquid smoke

salt, peppar

Finhacka lök, vitlök, rotselleri. Stek dem i smör i stekpanna tills det blivit gyllengult. Tillsätt vatten och fond/buljong. Rör och tillsätt sedan övriga ingredienser. Låt allt koka ihop på svag värme i ca 15 minuter. Smaka av.

Jag valde bort rotsellerin o nästa gång ska jag nog prova tomatpuré istället för chilisås, även chilisås innehåller ju en del socker. Liquid smoke hade jag inte heller men nu har jag hittat det i affären så nästa gång ska jag prova det.

Pulled Pork

Ca 8 portioner

1,5 kg karré i bit

1 gul lök

1 hel vitlök

salt, peppar, chilipulver

2,5 dl barbequesås

Sätt ugnen på 125 grader.

Salta och peppra köttet rejält och lägg det i en lergryta eller gryta med lock som tåler värme. Skala och klyfta den gula löken och lägg runt köttet. Skala vitlöken och lägg även den runt köttet.

Häll barbequesåsen över köttet och löken.

Låt gå i ugnen i ca 6 timmar och dra sedan sönder karrén med två gafflar så det fördelas med såsen. Servera med valfrit tillbehör.

Vi hade tomat, gurka, rödlök, pfefferoni, guacamole, gräddfil, sallad, salsa.

Vansinnigt gott, jag lovar!!



I tidningen Allt om LCHF hittade jag däremot receptet till detta fröbröd á la LCHF som definitivt var det bästa LCHF-bröd jag hittills bakat!

Fröbröd

100 g valnötter

100 g pumpafrön

100 g solrosfröön

100 g hela linfrön

100 g sesamfrön

100 g mandelmjöl

5 ägg

1 dl olivolja

1 tsk salt

Sätt ugnen på 170 gr. Mixa valnötterna o lägg dem i en bunke. Tillsätt de andra frösorterna och mandelmjölet. Vispa upp äggen i en annan bunke tillsammans med olivoljan och saltet. Rör ned äggsmeten i fröblandningen och blanda väl. Häll allt i en smord, avlång form. Gräddaa i 60 min. Låt svalna och skär i tunna skivor.

 

En glad upptäckt idag på Willys var Spicemasters Tacokrydda, helt utan socker och tillsatser! Innan har jag alltid gjort min egen tacokrydda för jag vägrar att köpa kryddor med socker och andra tillsatser. Bra där Willys!

Idag har jag också äntligen varit på sjukhuset för en "prick-test". Den visade att jag var allergisk mot: INGENTING! Ett lungtest utfördes också och det var superbra. Jag behöver inte gnälla;-) O faktiskt, jag har inte ätit allergimedicin på länge och jag har inte heller haft några sympton. Nu hoppas jag att det dröjer si så där 25 år innan jag åter drabbas av flerårig nässelfeber och allergi. Så länge sedan är det nämligen sen sist jag drabbades.

 

¨

Dagens träning: 1 timmas styrketräning på gymmet 6.30 imorse.

 

2 kommentarer:

  1. Jag har också gjort pulled pork enl Åses recept, gott blev det ;-)
    Välkommen hem igen. Kram J

    SvaraRadera
  2. Ja supergott! Tack ska du ha;-)

    Kram

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!