måndag 8 december 2014

Underbart är kort - Pragvistelsen närmar sig sitt slut

Ett bättre sätt att fira sin 10-åriga bröllopsdag på än att åka till Prag, det kan jag inte tänka mig. Prag var redan tidigar min favoritstad alla kategorier och efter denna resan så är den det än mer. Allt är så vackert, maten är så god och så har sällskapet givetvis även varit det allra bästa.


Vi har sett så många nya delar av Prag denna gången som vi inte alls såg sist så det känns som en helt ny upplevelse. Hit kommer jag att vilja åka igen o igen o igen. Vi har skämtat om att vi borde ha en stående bokning här varje år till bröllopsdagen. Det hade varit fint!

Igår kväll tog vi med oss våra vänner upp på Hotel U Prince takterass som är en upplevelse i sig. Den var faktiskt öppen även nu på vintern. Delvis inglasad och med en massa gasolvärmare. Utsikten där ifrån och ned över Old town square är magnifik.

 
Ja idag är det alltså dags att åka hem men först har vi även hela denna dagen på oss. Planet lyfter inte förrän ikväll. En sak är säker, vi kommer att åka hem härifrån med ett bagage fullt med helt fantastiska minnen. Minnen som vi kommer att bära med oss länge, länge.

 
 
På vissa ställen finns det faktiskt uteserveringar året runt och man sitter med glädje ute även mitt i vintern.

Statyer, statyer, statyer, överallt finns de, på gator och på torg och inte minst på hustaken och fasaderna. Alla hus är så oerhört vackert utsmyckade. Jag kan inte se mig mätt.

T o m trottoarerna är vackert stensatta i olika mönster.
 
 
Igår gav vi oss iväg till en helt annan del av staden, långt bort från alla turister, på rekommendation av damen som sköter uthyrningen av lägenheten. Där var en helt annan stämning. Där åt vi även gårdagens lunch på en helt fantastisk italiensk restaurang. Återigen en måltid under 500 kr för både förrätt, huvudrätt, vin o öl för 4 personer. Helt magiskt!

 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!