tisdag 24 januari 2012

The turtle catcher


ÄNTLIGEN har jag läst ut The turtle catcher av Nicole Lea Helget! Jag tyckte den var jobbig. Visst, den var väldigt annorlunda och skildrade ett tragiskt människoöde men den var kämpig.

Den handlar om 2 systrar som emigrerar från Tyskland i början av 1900-talet till Minnesota. Yngsta systern är gravid med en jude som hon givetvis inte får lov att gifta sig med. Gifter sig istället med en tysk lantbrukare i Minnesota. Vi följer familjen genom första världskriget o dess vedermödor. Enda dottern i familjen, Liesl, föds tvekönad och får lida för det hela livet. En mycket svart och tragisk historia.

Nu ger jag mig på något mer lättsmält, Liza Marklund.

Receptet på min blandade ostsallad med nötdressing (från 6 kilo på 6 veckor) är efterfrågad så här kommer det:

1 port
1/4 påse blandad sallad ca 20 g
½ dl frysta ärtor (jag tog burkärtor)
5 rädisor
3 cm gurka
100 g Västerbottenost
½ dl cashewnötter
3 aprikoser
1 msk torkade tranbär (uteslöt jag)

Nötdressing
1 sats, håller i kylen 3-4 veckor

2 dl valnötter
½ dl olivolja
½ dl vitvinsvinäger
2 dl vatten
½ msk rosépeppar
1 msk honung
1 tsk salt

Mixa alla ingredienser till dressingen i en mixer eller matberedare.

3 kommentarer:

  1. Boken låter intressant, måste kolla upp den.

    SvaraRadera
  2. Detta recept ska jag testa i helgen.
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Tack, ska testas så snart jag handlat ingredienserna!
    Kram

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!