måndag 11 februari 2013

Fantomen på Operan–När drömmar slår in

Idag delar jag med mig av förra veckans Peptalk av Olof Röhlander.  Precis så här tror jag att det är. Man måste önska sig saker och ibland även uttala det högt. Då kan man komma hur långt som helst.

phantomoftheopera2004

Det var inte den glädjande nyheten att Peter Jöback nått sitt livs framgång som artist som fångade mig mest.
Det som verkligen fick mig att sätta mig upp och ropa "Yes!" var en speciell mening i tv-intervjun med honom igår.
Peter Jöback berättade att när teaterproducenten Cameron Mackintosh frågade Peter vad han ville göra när kontraktet i London tog slut, och om han önskade att spela huvudrollen i Fantomen på Operan fler gånger, svarade Peter:

"Ja! Det hade varit jättekul! Det hade varit kul om det var på Broadway..."
Dagen efter ringer Cameron Mackintosh och frågar Peter om han vill ha huvudrollen i Fantomen på Operan. På The Majestic. I New York. På Broadway!
Okej, vad vill jag ha sagt med det här?
Jo, jag har länge uppmuntrat människor att våga berätta vad de drömmer om, inte bara hålla det för sig själva. Min tes har varit:

Det är lättare att köpa en present till någon som man vet vad de önskar sig.
Det finns såklart många faktorer som avgjorde att Peter Jöback fick den här rollen och nådde sin pojkdröm. Hårt och målmedvetet arbete till exempel. Han var redo. Men en tänkbar ytterligare faktor kan ha varit att Peter, till rätt person vid rätt tillfälle, vågade uttala en önskan om vad han ville ha.
Att han gjorde det och sedan fick rollen säger inte allt, men nog säger det något.

Vet människor i din omgivning om vad DU vill, vad DU önskar, vad DU drömmer om, jobbar mot och längtar efter?
Det räcker oftast inte att bara önska, man behöver göra också. Men, kan du kombinera hårt arbete med att vid rätt tillfällen, på ett bra sätt utan att tjata, berätta vad du drömmer om, så kan det påverka möjligheterna att få ditt livs huvudroll. Ibland får man hjälpa tillfälligheterna lite på traven. Förvänta dig inte att folk ska läsa dina tankar.
Får rätt personer se dig vifta med flaggan kan det liksom för Peter Jöback bli så att allt råkar stämma och plötsligt har även du fått det som du tänkt dig. Något att fundera på idag.

9 kommentarer:

  1. Vilken bra tanke. Det är så sant. Säger du inte själv vad du vill ha så kan man ju inte tro att andra ska veta det heller. Behöver bli bättre på att "tala klartext" :) Kram o ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  2. Ja, man är nog lite dålig på det där och tror att andra ska vara tankeläsare eller gissa sig till ens önskningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst e man! O sen blir man sur för att inte den andre fattade vad man egentligen ville.

      Radera
  3. Hvor har du ret! Tænker også lidt på, i den forbindelse, at vi måske, altså os kvinder, er for dårlige til at kræve og forfølge! Set i forhold til mænd generelt!?

    Jeg så et kort interviewet med Jöback i denne anledning.... det er fantastisk for ham. Stort. Og iiiih, hvor kunne jeg godt tænke mig at opleve ham live :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske är kvinnligt? Är det så?

      Jag hde också väldigt, väldigt gärna sett Jöback i denna rollen!

      Radera
  4. Dina bra tankar tar jag åt mig o skall verkligen fundera på. Kanske dags att äntligen börja prata om sin dröm o försöka göra något av den. Att börja prata om den är helt klart ett steg i rätt riktning. Svårt men som du skriver så klokt ingen annan kan ju läsa mina tankar. Ha en bra start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror verkligen på det. Många av mina önskningar och tankar har nog gått i uppfyllelse bara för att jag verkligen önskat mig det.

      Hoppas att även du får en bra start på veckan!

      Kram

      Radera
  5. Så om DU uttalar din önskan...vad blir det då? (jag funderar ett tag på min..) :-)

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min högsta önskan just nu är nog att kunna tillbringa mer tid utomlands i solen under vintertid. Jag trivs inte alls med kylan! Jag tror också att det kommer att bli så småningom.

      Kram

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!