onsdag 23 januari 2013

Kampen har börjat–vill jag äta eller behålla vikten?

Ceasarsallad, LCHF, Kötthallen

Just nu utkämpas en strid inom mig. En strid om vikt kontra mat inför nästa veckas semester. Vad är viktigast för mig? Att kunna äta allt jag vill och därmed gå upp i vikt?  Eller att bita ihop och hålla mig till min LCHF-kost och förhoppningsvis behålla min vikt när jag precis tappat drygt 4 kilo på 3 veckor?

Jag börjar inse att valet är mitt. Det är jag som bestämmer och ingen annan. Det är inte så att jag på något sätt frossar när jag är på semester men det krävs så oerhört lite för att min vikt ska påverkas tyvärr. Ändå har det blivit bättre med åren men just nu vet jag inte om jag ens tolererar 2 kg på en vecka, ska jag göra det? Är det värt det? Det är den kampen som pågår inom mig.

Det är inte så att jag äter urskiljningslöst när jag är på semester, jag äter inte kopiösa mängder och jag äter inte allt jag ser men jag har mina svagheter:

  • Pommes frites (varför??)
  • Pizza (min favoritmat alla tider tyvärr)
  • Croissanter (ooo så ljuvligt, underbart gott)
  • Förföriskt frestande läckra egyptiska efterrätter på dignande bord (som tur är så är de oftast inte så goda som de ser ut så jag äter inte upp dem men kan ÄNDÅ inte låta bli att smaka)
  • VIN (denna ljuvliga dryck som man nästan kan dricka dagen lång (i små mängder) när man är på semester

Denna gången tror jag att jag ska bestämma mig för att jag vill behålla min vikt. Det är viktigare än ätandet. Ett svårt val, för samtidigt så vill man ju njuta av sin semester och en utav njutningarna är ju god mat! Men hemma saknar jag ju inte kolhydraterna i form av pizza, croissanter och pommes (ok då, ibland saknar jag dem:-) Nu är det återigen träning som gäller på semestern, precis som de senaste 2 semestrarna. I Rom gick det bra (gick NER 0,5 kg) i Florida gick det inte lika bra (gick upp ett antal kilon). Nu vill jag stå stilla.

En eller två “ätardagar” kanske kan vara något? En eller två dagar när man tillåter sig att smaka det man vill? De andra dagarna är det bara “No no”.

IMG_20130123_185210

Klådan är fortfarande svår. I väntan på sol o salta bad så fick det idag bli ett badkarsbad med badsalt från havet. Det känns så svalkande och skönt.

IMG_20130123_185631

Dagens shoppingfynd är definitivt det här glasögonfordralet från Rusta för 15 kronor! Jag bara älskar det, precis min stil, blommor och lila. Kan det bli bättre??

14 kommentarer:

  1. Det ena behöver kanske inte utesluta det andra när du åker till Egypten ;-). Jag har iofs inte blivit sjuk när jag varit där, men provar du alla läskiga efterrätter så har du nog stor "chans". Nä skämt åsido, hoppas ni får en härlig semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä du Ulla, jag har plåtmage (peppar, peppar) det är fjärde gången vi åker dit. Anders brukar få problem men INTE jag, jag brukar tåla det mesta:-)

      Lexie får vara hemma med Anton o Bea, det är möjligt att hon föredragit att komma till dig, men så blir det inte denna gången. Ha det så bra!

      Kram

      Radera
  2. Låter som du har koll på vad du vill och nog finns där väl lchf-okej mat även i Egypten? Kram och ha en riktigt go och mysig semester, kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har nog koll på vad jag vill nu. Jag försöker bara övertyga mig själv. Det är inte värt att äta allt på bekostnad av vikten. Nu för tiden tränar jag alltid på semstern också. Det är rätt skönt.

      Kram

      Radera
  3. Gör som du känner vid just DET tillfället. Tänk efter en extra gång och känn om du verkligen vill ha den där saken (vad det nu är) just då eller om du bara tror det för att du vill "unna dig" när du är på semester. Ena gången kanske du vill. Andra inte. Tror du klarar dig långt på det :-) Ha en skön semester och njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt så! Här hemma är det ju inga problem, varför ska man tänka annorlunda på semestern? Mår man bättre bara för att man äter mer o fel saker om man sedan mår dåligt för att man gått upp i vikt?? Det gäller att ändra sitt "tänk".

      Jag ska njuta av min semester tack:-)

      Radera
  4. Ibland frågar jag mig själv såhär; Varför måste jag äta annorlunda (läs; sämre) bara för att jag har semester? Prioritera och ät något av allt du längtar efter, eller mycket lite av många. Det måste ju inte vara allt eller inget, det finns mittemellan också.
    Guud så präktig jag låter.. ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där lät präktigt men ack så rätt. Det är så jag försöker tänka nu med o det är väl bra att jag tänker efter innan eftersom jag vet hur det lätt slutar annars?

      Kram

      Radera
  5. Å va härligt att du snart ska iväg! Jo, på semestern vill man ju unna sig- och svullen blir jag av alla goda drinkar,och förstås god mat- men jag unnar mej, och så får man kämpa lite när man kommer hem igen. Men det som är kul nu är att vi tränar även på semestern- underbart att kunna jogga i det underbara vädret ju! Eller varför inte powerwalka!?
    Inbillar mej att det skulle vara ännu värre med vikten om jag inte tränade på utlandsresorna ;)
    Ha det sååååå skönt och njuut!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli så skönt! Det vet ju du som precis varit iväg. Jag tränar också nu för tiden på semestern, det är så skönt. Man känner sig mycket nyttigare o givetvis kan man unna sig LITE mer än annars men inte hur mycket som helst. Det är liksom inte värt det. Man kan njuta ändå:-)

      Radera
  6. Det måste gå att äta & njuta utan att gå upp i vikt även Egypten. Annars får du komma hit och hälsa på. :)
    Jag har frossat i allt jag gillar sedan jag kom hit och gick ner.... Sötsuget försvann, och jag mumsar allt jag tycker om: främst fisk och skaldjur, men även mycket grönsaker(massa oliver) och frukt. Det måste vara tillagningsmetoderna som är annorlunda, för allt är gott, man blir mätt, och sköljs ner med goda viner. Men jag äter mindre choklad och godis på en månad nu än vad jag åt på en vecka förr, och fettiga saker som chips och frittar blir jag nöjd på efter bara litegrand. Är det detta som är "medelhavskost" i ett nötskal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr spelar det ingen roll vart jag åker tyvärr. Jag går alltid upp i vikt. Undantaget var Rom förra året, då gick jag ner i vikt:-)Då gick vi ju oavbrutet, dagarna i ända. Det är nog det som måste till, mkt motion.

      Radera
  7. Då funkar nog Lissabon också. Förutom bra och god mat, så är det väldigt krävande promenader i en mycket kuperad stad. Och nattlivet ska vi bara inte gå in på - men det tar ju mycket kalorier att rocka hela natten lång.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl komma o prova någon gång då:-)

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!