söndag 5 januari 2014

Det är inte så bra va?

Polar, pulsklocka

När man sätter igång pulsklockan direkt på morgonen för att bege sig ut på joggingrundan o den skriker 213 i puls….det är inte så bra va?

Hjärtklappning är något jag drabbas av till o från (det ligger i släkten), jag lider inte direkt av det o jag har aldrig sökt läkarhjälp för det men det är lite otrevligt ibland. I går kväll o i natt var det markant.  Pulsklockan talar väl sitt tydliga språk. Det där är inte normalt. Den låg där i flera minuter för att sedan sjunka till 178!!!

En orsak till det hela som jag funderat på förut är Red Bull. Jag har tyckt förut att jag får hjärtklappning av denna dryck och bestämt mig för att aldrig mera ta det i min mun. Veckan före jul var jag dock väldigt förkyld, trött och hängig och köpte ändå en burk Red Bull light på väg till jobbet för att orka ta mig igenom dagen. Är det denna jag lider av ännu? Efter att ha läst om det senaste dödsfallet är jag ännu mer övertygad, aldrig någonsin mera en Red Bull som rinner ner i min strupe! Det är det inte värt. Absolut inte!

3 kilometersrundan tog jag mig dock igenom, en minut snabbare än igår. Det går på rätt håll nu.

10 kommentarer:

  1. Nej varken din puls eller Red Bull är väl så bra. I alla fall inte det sist nämnda.
    Själv har jag smakat det en gång men tyckte det var så fruktansvärt äckligt så det har jag aldrig mer druckit som tur är.
    Min puls har jag ingen aning om för jag har ingen sån klocka som du har, men jag brukar testa den på gymmets löpband.
    Du vet när man tar tag i handtaget och håller en stund sen brukar det stå ca 187 och ibland är den så hör att den inte ens kan mätas. Så vi är nog med i samma klubb du och jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Red bull är nog definitivt inte bra men inte så svårt att avstå. Det är kanske inte så ovanligt men annars säger man ju generellt att maxpulsen ska ligga på 220-åldern, alltså 170 i mitt fall. Jag är väl lite ovanlig bara.

      Radera
  2. Vad duktig du är som joggar!
    Sen tycker jag att du ska ta det säkra före det osäkra och kolla upp din hjärtklappning hos en läkare *försöker vara lite sträng*.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör så gott man kan:-) Ja man kanske borde kolla upp det...

      Radera
  3. Oj…nej det låter inte så bra med hjärtklappning. Var rädd om dig. Skit i Red Bull. Kanske är det bättre du joggar senare under dan? Det blir ju lite mindre chocksamt för kroppen tänker jag:-) Fixar själv inte att jogga på morgonen längre. Promenad:Ja, men inte att springa. Har lång startsträcka numera:-)

    Hoppas du får en fin trettondag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä ingen mer Red Bull här inte! Mmm men jag gilar att träna på morgonen, det känns ändå rätt för mig, jag fortsätter nog med det:-)

      Tack detsamma!

      Kram

      Radera
  4. Din puls påminner om min mors när hon får sitt hjärtflimmer och hamnar på sjukhusets akutavdelning. Ville bara säga....
    Red Bull har jag aldrig smakat, blev lite orolig när de visade reklamen att man började flyga efter en klunk ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, det låter ju inte så bra...nä Red Bull är nog skit.

      Radera
  5. Hej!
    Jag har läst din blogg från och till ganska länge men aldrig kommenterat tidigare, men nu vill gärna berätta att när jag tränar (främst spinning) så händer det ofta att min puls ”skenar” långt över 200. Avbryter jag aktiviteten går pulsen ner lite dvs. värsta toppen försvinner men det tar fortfarande ett par minuter innan pulsen är normal igen. Jag har också ofta hjärtklappning men har aldrig druckit energidryck ;-). Jag har gjort arbetsEKG mm eftersom jag till slut inte vågade träna utan väntade hela tiden på att pulsen skulle skena, men som tur är hittades inget konstigt. Rådet jag fick var att inte ta ut mig max (vilket är lättare sagt än gjort).
    Var rädd om dig och Tack för en bra blogg !
    //Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad glad jag blir för din kommentar. Du är så roligt när någon ger sig till känna efter att ha läst bloggen ett tag. Ännu roligare att du gillar det jag skriver.

      Jag tror inte heller att det är farligt med pulsen. Vi är nog alla olika.

      Tack än en gång för en trevlig o omtänksam kommentar!

      Kram

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!