lördag 20 september 2014

Ännu en dag i solstolen efter ännu en kväll på altanen


Man tror knappast att det är sant men jag har ännu en gång kunnat ligga bekvämt tillbakalutad i min solstol och sova en timma efter lunch. Sommaren bara dröjer sig kvar o det är så skönt. Vi njuter i fulla drag.

Idag upptäckte jag att en näckros blommade så vackert i vår damm. Förra året slet vi upp alla växter och la ut ny dammduk och planterade allt på nytt och nu börjar växterna tydligen att hämta sig igen. Underbart!

När jag kom hem från Uppsala igår hade min man handlat (kalvschnitzel, mmm) och vädret var även då alldeles ljuvligt så vi satt ute och åt rostade rotfrukter, wienershcnitzel och bearnaiseås, till det var sitt glas rött. Det är knappt att man tror det är sant. Sitta ute och äta på kvällen den 19 september! Det är kanske möjligt även ikväll. Vi får se.

Kommalt avlopp fick vi för några veckor sedan o nu har vi även fått in det kommunala vattnet. Det är sååå skönt!! Ingen mer förstörd vittvätt! Inget mera järnhaltigt vatten.

 

Ja ni ser....så mycket järn hade vi i vårt eget vatten förut. De fick dra in helt nya ledningar i huset för det fanns nästan ingen passage kvar i de befintliga. De var helt igensatta med järn. Undrar jag om det kan ha varit nyttigt även efter att det har passerat vårt vattenfilter? Jag är skeptisk. Järntabletter har vi knappast behövt tidigare och med den dosen vi fått i oss så räcker det kanske för resten av livet;-)

Nu ska jag o min man cykla ner till Ingelstorp, där nere ska vi springa, sen blir det kanske årets sista dopp, för att sen cykla hem igen. Efter det ska man väl vara värd lite mat igen?

 

6 kommentarer:

  1. Ja det är härligt med värmen. Får hoppas att den dröjer sig kvar ett tag till. Maten ser himla god ut! Ha en skön söndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja värmen det var igår o förrgår det, nu är det slut på det, regner strilar ner för fönstren men det är helt ok det med. Kalvschnitzel är givetvis inte fy skam:-)

      Radera
  2. Så fint med näckrosor.
    Det där med sista doppet... det lär inte bli nåt för mig, eller jo det blev i somras ;-)
    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det fint med näckrosor. Min man påstod förstås att det inte var den första i sommar, det är bara jag som har missat dem...hmm, ja är man iväg på tre veckors bilsemester mitt i sommaren så hinner man ju inte med trädgården som vanligt precis.

      Kram

      Radera
  3. Ni måste haft bra järnvärden hos er (bra blodgivare med andra ord). Men det ser äckligt ut när man betänker att det är ett vattenrör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja antagligen...ja det ser äckligt ut men vi har ju haft en vattenrenare som förhoppningsvis filtrerat bort en del utav det där.

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!