söndag 9 november 2014

En resa till Köpenhamn på oväntade vägar

Idag var dagen då jag skulle åka till Köpenhamn för att möta upp min man, något som visade sig bli lite mer komplicerat än väntat.

Min dygnsrytm är lite störd, min kropp tror nog fortfarande att det är sommartid för jag vaknade som vanligt alldeles för tidigt. Kvart i 7 på morgonen så hade jag ätit frukost, bäddat, sorterat tvätten o tömt diskmaskinen iklädd träningskläder, redo för en joggingtur. Det är något jag lärt mig av min syster att ska man träna så är det lika bra att ta på träningskläderna direkt. Då blir det liksom lättare av att man verkligen gör det. Är träningskläderna på så måste man liksom bara ge sig ut, eller hur?

I väntan på att det skulle bli ljust så satte jag mig o jobbade o vips så var klockan halv 9. Oj, nu blev det bråttom, jag ville ju inte komma iväg för sent till Köpenhamn även om jag visste att mannen hade aktiviteter fram till kl 3. Joggingrundan kortades nu ner till 4 km istället för tänkta 6 km, det var väl bra nog tyckte jag.
 
 
När jag kom tillbaka in efter att ha joggat o pratat med svärfar som skulle vara hundvakt, så var klockan 9.20. Nu hade jag att välja på att ta tåget 10.22 eller 11.22. Om jag skulle ta det tidiga tåget så måste jag åka hemifrån kl 10 o jag hade inte ens packat men nu satte jag fart. Jag kastade ner kläderna i resväskan o hoppade in i duschen. Kl 10 var jag färdigpackad, nyduschad, sminkad o påklädd men håret var knappast torrt. Nu satte jag mig i bilen o körde till tågstationen.
 

 

Väl där så stod det på tavlan att tåget var inställt. Även det förra tåget hade varit inställt och nästa tåg skulle bli inställt men det skulle komma ersättningsbussar. Anledningen var att ett godståg hade fastnat upp på Hallandsåsen p g a lövhalka. Nu påbörjades min väntan. Tåget skulle gått 9.22, ersättingsbussarna väntades 9.52. Kl 10.00 hade det fortfarande inte kommit någon buss. Nu insåg jag att om det inte snart kommer någon buss så hinner vi inte med nästa tåg från Ängelholm (de går bara en gång i timman) så jag bestämde mig för att köra själv till Ängelholm. Jag plockade med mig två trevliga ungdomar från Göteborg som skulle till Köpenhamn över dagen. Det visade sig att tjejen precis hade börjat plugga till lärare på Pedagogen i Göteborg, där även min yngsta dotter precis har påbörjat sin förskollärarutbildning, världen är liten.

 

När vi kom till Ängelholm så parkerade jag, betalade parkeringsbiljett och gick fram till stationen. Tåget inställt!!! Det här är inte sant! Jag kan inte förstå varför det var inställt även här. Nästa tåg skulle gå12.40. Så länge ville inte jag vänta. Det kändes som att jag aldrig skulle komma fram till Köpenhamn. Jag och de trevliga ungdomarna (jag vet inte vad de hette ens en gång...) gick tillbaks till bilen och körde till Helsingborg. Där visste jag att tågen måste gå och som alternativ kan man även åka färja över och ta tåget på den danska sidan.

Ja där skildes nu våra vägar. Ungdomarna släpptes av för att hinna med tåget medans jag parkerade. Jag valde sedan färjan för nu var jag hungrig och där visste jag att jag kunde få mat. Det kanske jag inte hade kunnat få på tåget, ibland går det o ibland inte o hade det funnits mat så hade det säkert varit något som jag inte kunnat äta. På färjan blev det en räkmacka (utan bröd) och ett glas vin som jag nu kände att jag behövde:-)
 

13.48 var jag framm i Köpenhamn istället för som det var tänkt 12.22. Om jag hade stått kvar i Båstad och väntat på ersättningsbussen så vete sjutton när jag hade kommit fram. Det är tur att man har bil och det var kul att kunna hjälpa några andra också.

Ja det blev till slut som vi tänkt oss och vi fick en trevlig eftermiddag och kväll tillsammans i Köpenhamn, min man o jag då vi bara strosade omkring och pratade och satt och åt mat och pratade. Kvalitetstid tillsammans. Tur att man var uppmärksam även när man skulle betala maten för där hade de minsann lagt på en dessert och vi som inte ens beställt in någon dessert....pinsamt!

1 kommentar:

  1. Trist att aldrig kunna lita på de där tågen :-(
    Men kul att du kom fram och att ni hade en trevlig em-kväll.
    Kram J

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!