torsdag 25 december 2014

Julefrid, julmat, julpromenader och julklappar

Idag slog kylan till. Det var nog nästan första dagen för året med riktig frost hos oss. Vi trotsade kylan och gav oss ut i solskenet, min man, jag, en av döttrarna och svärsonen. Juldagen är verkligen en så´n dag då man känner att man behöver RÖRA på sig! Magen står i fyra hörn efter gårdagens frosseri.
Efter promenaden sjönk vi ner i soffan och såg på The boy in the striped pyjamas. En riktigt gripande film, så tragisk men tänkvärd. En film som fler borde se i dessa främlingsfientliga tider.
 
 
Dagen innan julafton besökte jag, min syster och hennes son mina föräldrar där vi givetvis också proppade i oss mängder med god julmat.
 
Pappas hund Jack följde intresserat allt vi gjorde.
 
 
På julaftons förmiddag började vi julfirande med brunch tillsammans med delar utav barnaskaran. Det blev NÄSTAN ett fullständigt julbord redan på förmiddagen. Sonen som inte önskat sig något i julklapp fick just ingenting:-) MEN däremot fick han en försmak på 30-årspresenten inför 30-årsdagen som infaller i maj. Han vet att det är en resa men han vet inte vart. Nu är han allt nyfiken....
 
Traditionsenligt bänkade vi oss alla framför Kalle kl 3 och lika traditionsenligt föll många av oss i sömn under tiden. Man måste ju vara utvilad inför kvällen.
 
 
På kvällen blev det återigen julbord med en annan konstellation av barn tillsammans med syster o systerson. Mat, mat o mera mat.
 
 
Uno, vanligt kortspel och lite senare fotbollsspel. Att spela spel hör julen till, ett bra sätt att umgås.
Ikväll fortsätter vi nog med att äta lite mera julmat. De där resterna får man allt kämpa med några dagar. Ikväll koncentrerar vi oss på potatisgratäng och köttbullar.
 
 
En utav mina bästa julklappar vara pulsbandet med inbyggd bluetooth som är kompatibelt både med min Polar loop och med min pulsklocka. Idag har jag gått omkring med min nya leksak på hela dagen. Det ska bli kul att se hur mycket mer aktivitet som registrerats efter dagen när även pulsen mäts hela dagen.
En annan mycket uppskattad och oväntad julklapp var en Spa-weekend på Ystad Saltsjöbad. Jag längtar redan efter att få utnyttja den.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!