söndag 10 mars 2013

Gratinerad hummer med hasselnötspanerad halloumi, LCHF bröd o så Robin Stjernberg!

LCHF, gratinerad hummer, hasselnötspanerad halloumi

Vilken “Stjern”-måltid det blev igår. Melodifestivalen som vi inte överhuvudtaget har tittat på innan, nu såg vi finalen. Jag var väl inte direkt imponerad men tycker nog att rätt låt vann.  Robin Sjternberg med You var duktig o väl värd att vinna och tror att låten kommer att växa ju mer man hör den. Ännu en Idol som vinner en melodifestival. Intressant.

Måltiden då. Gratinerad hummer med nötpanerad halloumi, tomater med balsamvinäger och så nybakat LCHF-bröd. Det var vansinnigt gott. Det måste erkännas.

Gratinerad hummer 
personer

2 djupfrysta färdiga humrar
1/4 purjolök
1 dl vispgrädde
1 msk konjak
salt o svartpeppar
1 äggula
1 dl riven lagrad ost (Västerbotten)

  1. Dela hummern i två lika stora delar.
  2. Ta ur köttet och dela hummerköttet i mindre bitar.
  3. Skölj hummerskalen och lägg dem upp och ner i en ugnsform
  4. Sätt ugnen på 250 grader.
  5. Lägg purjolök i en stekpanna och stek den mjuk utan att den tar färg.
  6. Häll på vispgrädden.
  7. Smaka av med konjak, salt och peppar.
  8. Ta bort från värmen och rör ner hummerköttet och äggulan.
  9. Fördela fyllningen i hummerskalen.
  10. Strö över osten.
  11. Gratinera hummern mitt i ugnen 7-8 minuter tills den har fin färg.
  12. Servera genast.

Nötpanerad halloumi

1 bit halloumi
1 ägg
hasselnötter

Skär halloumin i bitar, vänd i uppvispad ägg o sedan i finhackade hasselnötter. Stek på medelvärme i stekpanna tills bitarna fått fin färg.

Det här var definitivt en ny favorit och kommer att göras ofta hemma hos oss. Halloumi plus hasselnötter var en alldeles utmärkt kombination.

LCHF bröd, ost

Bröd brukar jag inte baka men idag gjorde jag det. Ett solrosbröd från Åse Falkman Fredriksons bok Viktminskning med LCHF. Jag tyckte det var jättegott, min man var som vanligt mer skeptisk.

12-14 skivor

4 ägg
½ dl sesamfrön
1 dl rostade solroskärnor
½ dl kruskakli (jag tog istället Fibrex)
2 tsk fiberhusk
4 msk linfrön
1,5 dl riven lagrad ost
½ tsk salt
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta solroskärnorna i het panna. Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer eller blender. Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. Blanda sedan ner fröer och osten i äggen och låt stå en stund. Häll i liten bakpappersklädd form och toppa med solroskärnor. Grädda i ca 20 minuter.

O så vet ni väl att Robin Stjernberg har tappat 15 kg med LCHF:-)

10 kommentarer:

  1. Hummern ser god ut! Jag brukar panera osten med sesamfrön, också gott :-) Brödet påminner om mitt "bröd". Ingen dessert? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sesamfrån låter också gott, ska prova det. Nej, det blev ingen dessert, det blir det sällan. För mig känns det som onödiga kalorier och det bara triggar sötsuget hos mig, så nej tack:-)

      Radera
  2. Mmm, det där ser riktigt gott ut! Robin Stjernberg var inte helt oväntad som vinnare även om sonen här nog höll på Yohio :) Ha en fin söndag, kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen gott o Robin VAR bra.

      Kram

      Radera
  3. Hm. Inte rätt låt som vann, i mitt tycke. *s*
    Brödet verkar ok. Jag testade att göra ett annat...det var 12(!) ägg i det och smakade såklart bara...ägg. Inte så gott. Fröknäcket har jag dock gjort flera satser av SÅ gott!!
    Och halloumin måste jag testa! Jag körde mycket med baconlindade halloumistrimlor (in i ugnen ett tag) förut. Mumsigt! Och gott att ha i kylen om man blir sugen "på nåt".

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fröknäcket är nog bäst, nästan beroendeframkallande. T o m mannen gillar det skarpt. Det kommer att bli många sådana bak:-)

      Radera
  4. Så gott med gratinerad hummer!!!

    Svar till Hovdamen: Att vara sjuk är aldrig roligt, men när man inte orkar göra något vettigt så är det ju lika bra att få passa på att vila ut länge och se på film. Då hoppas jag att jag snabbare blir bättre. Det är tråkigt att bara vara hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gratinerad hummer är en riktig höjdare!!

      Radera
  5. ALLT det där ser jättegott ut!
    Kram

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!