söndag 1 mars 2015

Från sol o värme i San Augustin till snö o kyla i Sverige –kontraster i livet

Stora_kontraster_-_poolen_ig_r__sn__som_flyger_i_luften_idag_

Hemma igen efter en helt fantastisk vecka på Kanarieöarna. Ett Gran Canaria som jag helt omvärderat efter att nu äntligen ha provat att åka dit. Tanken att de 20-22 grader som prognosen alltid visar var för kallt, har helt kommit på skam. Visst, vi har inte varit på stranden en enda dag men det hade vi inte räknat med att göra. Det hade säkert varit möjligt men vi valde bort det, inte minst med tanke på mannens cykling.

2015-02-28 09.31.03

7 dagar med strålande sol och mellan 20 o 25 grader, mycket blåsigt några dagar men ändå oerhört varmt o skönt. Den färgen jag har fått här på 7 dagar vet jag inte när jag senast åstadkommit på bara en vecka. Solbrännan är en “Må-bra”-faktor för mig, nyttigt eller ej, men det innebär D-vitaminer för kroppen och väldigt bra för välbefinnandet.

2015-02-26 13.34.51

Hotellet vi bodde på, Gloria Palace i San Augustin, kan jag verkligen rekommendera. Mycket bra service och och mycket trevlig personal. Vi blev direkt bjudna på ett glas Cava när vi kom och det fanns även Cava till frukost vissa dagar:- ) helt onödigt men det ingav en väldigt lyxig känsla. (Jag provade bara en dag;- )

Hotel Gloria Palace

(Bild lånad från Solresor) Precis så här såg vårt rum  ut med exakt samma tavla.

Frukostbuffén var fantastisk och så även lunchbuffén som vi provade 3 dagar. Där fanns goda grönsaksrätter och även stekt kött som stektes allt eftersom. LCHF-alternativen var goda och maten var allmänt en av de bästa jag upplevt när det kommer till Buffé-mat.

Det enda negativa med Kanarieöarna är väl att det är precis så turistiskt som man tänker sig. Svenskar precis överallt och de flesta är 65+ minst…Svenska menyer på varenda restaurang och serveringspersonalen kan oftast prata svenska. Det är lite tråkigt, blir nästan lite patetiskt men solen o värmen, maten och befolkningen är verkligen kanon. Vi kommer definitivt att åka hit igen och väljer gärna samma hotell en gång till även om det inte var strandnära. Enligt Tripadvisor så är det rankat till det näst bästa hotellet i San Augustin.

2015-02-23 09.58.48

Min man är dessutom helt lyrisk över bergscyklingen och vill nästan alla redan planera nästa resa dit för att återigen få utöva sitt intresse. Inte mig emot om det innebär ännu fler solsemestrar!

En restaurang som jag verkligen kan rekommendera är Adio Mare. Det var den restaurangen som hade så god mat att vi gick dit två gånger och jag åt samma rätt båda gångerna. Det är ett gott betyg! En restaurang att undvika är däremot Tre Hjärtan som Solresor rekommenderade. Patetiskt med svensktalande personal och maten var inte heller något att rekommendera. Gå inte dit, en riktig turistfälla.

2015-03-01 12.31.30

Det här är vad jag ser just nu när jag tittar ut genom mitt fönster…varför åkte vi hem?