söndag 19 augusti 2012

Hemgjord LCHF-legymsallad med skinka

 

camera_Hagrid_White

Jag vill inte gå in! Det blir ännu en kväll på altanen med dator, bok och filt. Jag är så rädd om dessa stunder, dessa sommarkvällar som kanske sjunger på sista versen.

camera_Hagrid_White1

Jag är nöjd med allt trädgårdsfix jag hann med idag och jag är nöjd med alla soltimmar som jag dessutom fick i solstolen tillsammans med min bok. Min bok ja, Dan Browns “Den förlorade symbolen”, en bok som jag ännu inte riktigt vet om jag redan läst eller inte. Jag har så dåligt minne när det gäller böcker, har svårt att i efterhand tala om vad en bok handlade om. Tänk om jag läst halva boken innan jag kommer på att jag vet hur det slutar?

camera_Sara_Devine_Zinia

Lexie, vår lilla Lexie, hon är sällskapssjuk. Hon har inte ätit på hela dagen men så helt plötsligt hörde vi hur hon gick omkring där inne och hämtade en kula hundfoder efter den andra i pannrummet och bar ut till köket och åt. Hon har blivit för fin för pannrummet:-) Då bar jag ut hundmatskålen till altanen där vi sitter, då åt hon minsann! Hon ville bara ha sällskap!

 

camera_Zinia

Tvättmaskinen har gått för högtryck idag. Jag lyckades tvätta precis ALL tvätt. Det är så härligt när man kan hänga ut den på tork. Luktar så gott o så spar man energi.

instaImage_16

MEN sen åkte vi ner till syrrans hus för att klippa gräs o häckar och hittade ett nytt tvättberg som hyresgästerna lämnat efter sig:-) hela bakluckan blev full. Nu har jag inte längre lika dåligt samvete att syrran storstädade mitt hus i veckan:-)

IMG_20120819_185823

Till middag ikväll serverade jag hemgjord legymsallad med rökt skinka från boken 6 kilo på 6 veckor av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzson.

1 port
1 dl grädde (jag tog hälften grädde o hälften creme fraiche idag)
majonnäs
1 tsk fransk senap
1/4 gurka (blev idag istället grillad paprika)
6 färska rädisor
1 liten saltgurka (uteslöts idag)
½ dl ärtor på burk
½ dl hackad purjolök
salt o svartpeppar
75 g skinka
5 cocktailtomater.

Vispa grädden och blanda ner övriga ingredienser, smaka av med salt o peppar o servera med skinkan.

En måltid som jag lovar att du inte går hungrig ifrån!

4 kommentarer:

  1. Yikes igen... vet Inte om det är mer skrämmande att se sig själv i bikini på bloggen eller ett tvättbärg ifrån mitt hus...hm jag hade åtminstone tvättat och ren bäddat i det hus jag själv lämnade :-) Puh och tack!

    SvaraRadera
  2. Låter ju smaskens! Och jag HAR ju också den boken. Dax att damma av alla bra kokböcker och ta sig i kragen. Skall skruva ihop det nyinköpta (inte så nytt längre, bara oanvänt...än) "gåbandet" och börja promenera lite mer. Mina vovvar är inte "inskolade" på min takt än, så jag hinner inte få upp nåt flås. Det skall luktas och kissas överallt FAST de är tikar! *s*

    kram

    SvaraRadera
  3. Låter gott!!
    Kommer också sakna de sköna sensommarkvällarna. Hoppas de dröjer sig kvar en stund till!

    Trevlig måndag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!