lördag 19 januari 2013

En dubbelmacka till frukost

Dubbelmacka, ägg, skinka, ost, lchf

Nä, jag har inte blivit tokig o fy på alla er som tänker snuskiga tankar!  Det här var dagens frukost, två stekta ägg med 2 skivor ost och 1 skiva skinka emellan. Underbart gott o mättande samt enkelt att fixa. En superbra LCHF-frukost, en LCHF-dubbelmacka kan man väl kalla det. Givetvis serveras kaffet i min Egyptiska mugg såhär 9 dagar innan vi åker dit igen.

Saraya Suites, Makadi Bay

Egypten det är nog semestermålet nummer ett om man är gift med en inbiten snorklare som jag. Det som har en man som vindsurfar får åka till ett blåsigt ställe. Jag får åka till ett land med korallrev. Jag klagar minsann inte. Det är inte svårt att övertala honom att åka på semester om vi ska hit. Bilden ovan är från första gången vi var där, 2007, Makadi Bay, vi hade hela övervåningen i detta huset, 4 barn med, det var en stor lägenhet o nog det finaste charterhotell jag någonsin bott på med den bästa all-inclusive maten. Snorklingen från stranden var inte så mycket att hurra för förstås.

Dahab, Egypten, kameler

2009 var nästa gång, här i Dahab, vid Blue Hole, där snorklade vi och red kameler och var ute på ökensafari. Bodde det gjorde vi i Sharm el sheik. Det var nu vi insåg att Sharm är att föredra före Hurghada. Snorklingen här är helt klart överlägset bättre än i Hurghada. Det är nu vi hittar hotellet med det perfekta läget och bestämmer oss för att åka tillbaka nästa år igen. Då med barnen.

Magdans, Alf Leila wa Leila, Sharm el sheik

2010 Sharm el sheik igen, nu med 3 utav barnen. Vi var på tusen o en natt show och såg magdans m m. Fanara, hotellet vi bor ligger fantastiskt fint till med underbar snorkling rakt ut från stranden.

PB020298

Otaliga är de fiskar man ser när man ger sig iväg ut från stranden. Det är som att simma i ett akvarium. Det är helt overkligt.

Ett par veckor efter att vi kom hem så hände det. Haj-attackerna. Nu blev man lite skakis, vi var faktiskt där för bara 2 veckor sen. Nu kändes det som att det skulle dröja länge tills nästa gång. Sen kom alla oroligheter och strider, nu kändes det ännu mer som att man inte ville åka dit. Nu är det 2013, nu har man glömt och förträngt. Kanske inte riktigt, jag kommer nog fortfarande att vara lite rädd men man kan ju inte sluta att leva. Det är inte ofta blixten slår ner två gånger på samma ställe. Eller?? Min man hoppas på att där finns lite feta tyskar, hmm, som har mer kött på benen än vad han har…..

Nu åker vi i alla fall till Sharm el sheik igen. Jag ska bada mig frisk i Röda havet. Sol o salta bad är precis vad jag behöver. Många böcker ska plöjas igenom o så har jag ju min Tabata-app i mobilen så jag kan köra lite träningspass under tiden. Det blir nog fint.

4 kommentarer:

  1. Men ååhhh...det där ser ju underbart ut!! Å nej...jag tror inte blixten slår ner två gånger på samma ställe:-)
    Ni kan säkert vara lugna!

    Visst har jag samlat många kulturpoäng:-)

    Kram Cecce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag hoppas att den inte gör det o jo, det ska bli underbart! Som alltid när man reser.

      Kram

      Radera
  2. Vad härligt att ha en resa att se fram emot. Det är ju snart ni åker :) Egypten har jag aldrig varit i men blev ju sugen på att åka dit nu :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste ni prova det, speciellt för snorklingen, den är fantastisk.

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!