lördag 4 januari 2014

En vinter helt i min smak o på rätt spår igen

#enbildomdagen2014, #skor, #Timberland

Det här är en vinter helt i min smak. Är det vinter förresten? Nä just det. Det är det som är så bra. Jag bara älskar det! Det är den 4 januari och man vaknar upp till 6 plusgrader. Kan man begära mer? Efter förra årets kalla, långa, segdragna vinter är detta en lisa för själen. Jag mår sååå bra!

Bönor, fyratimmarskroppen, äggröra

Det enda nyårstanken jag har i år (inget löfte), är att jag ska försöka att INTE ställa mig på vågen under hela januari månad. Det är en utmaning som heter duga det. Jag vet att det bara skulle göra mig deprimerad så här efter jul- och nyårshelgerna. Så snart den tanken fötts i mitt huvud satt den lille hornbeprydde där på min axel och viskade i mitt öra att jag kunde visst äta cheese fries till hamburgaren i går på MAX o jag kunde visst äta choklad och nachos……så det gjorde jag igår.

Nu får det bli ordning på torpet igen. Dagen idag inleddes med en joggingrunda. Jösses vad tung jag är i magen o så tungt andningen går. Hur kan jag misshandla min kropp på detta sätt?? Gluten, socker, kassein o laktos i massor. Jag blir verkligen påverkad. Träningen går alls inget bra. Till frukost blev det återigen äggröra med bönor och i eftermiddag har jag också hunnit med en promenad. Nu går det åt rätt håll.

Idag kan man läsa ännu en debattartikel på Aftonbladet av en 84-årig professor vid namn Stig Bengmark:

“En tsunami av ohälsa, speciellt kroniska sjukdomar, sprider sig runt jorden. Sjukdomar som alzheimer och cancer beräknas år 2050 ha tredubblats i antal och till exempel diabetes åtminstone fördubblats, något inget hälsosystem kan klara av .”Solidarisk sjukvård för alla” löper risk att bli en historisk parentes.

Epidemins epicentrum är södra USA – Texas, Lousiana, Missisippi och Alabama – och spridningen följer utbredningen av intensivjordbruket. Främsta orsaken är sannolikt en mycket för stor konsumtion av växt”förädlad”, kaloririk mat, som i stor mängd är inflammations-/sjukdomsframkallande. Här finns starkt processat och hög-temperatur-berett kött, speciellt charkuterivaror, gluteninnehållande säd och kaseininnehållande mejerivaror med mer. Giftiga proteiner, naturligt förekommande som gluten och kasein, och nytillverkade som glykerade och lipoxiderade proteiner, liksom akrylamidproteinkomplex, som bildas bland annat vid bakning och rostning av bröd och grillning och stekning av kött, är mycket negativa för vår viktiga tarmflora och utövar starkt negativt inflytande på vårt immunsystem”.

Läs mer här –>>>http://www.aftonbladet.se/debatt/article18117361.ab

2 kommentarer:

  1. Den här vintern passar mig också som handen i handsken ;-)

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!