måndag 11 juli 2016

Jag längtar till sol, jag längtar till värme

 
Jag blir mer o mer nöjd över resan vi bokat. Här hemma viner höstvindar runt knutarna och prognosen 10 dagar framåt ser inget vidare ut. Lite mera sol men 18-19 grader. Det är inget för mig.

Prognosen för Benalmadena säger runt 30 grader och strålande sol varje dag, runt 20 grader på nätterna. Det är mer min temperatur det.

Motvilligt trotsade jag vädret ikväll och drog på mig trädgårdskläderna när jag kommit hem från jobbet. Den stora glädjen och entusiasmen jag kände över trädgården i början av sommaren är nu som bortblåst. Nu är det mest bara jobbigt o tungt. Ogräset växer lite fööör fort!

 
I helgen insåg vi hur dumma vi är. Aningslösa, möjligtvis slöa? Vi började prata räntor med dottern och insåg att de hade en bolåneränta som var långt under vår! Hur kunde det komma sig? Ja vi förhandlar ju inte, det gör de. Min man o jag som minns den tiden när vi band vår ränta på 12,75% och tyckte att det var bra, har nu tyckt att 2% är löjligt lågt. Det var det visst inte. Vi ilsknade till och banken fick sig idag ett samtal och vips så sänkte vi våra räntor med mer än 25%! T o m det lånet som vi nyligen band fick vi förhandlat ner 25%. Ja nu har vi lärt oss den läxan. Nu blir det omförhandling varje år. Tänk, vi har säkert varit så här passiva i kanske 10 år, vi var så nöjda men nu är vi ännu mer nöjda, det vill jag lova. Lite surt bara att vi inte kommit på det här tidigare.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!