torsdag 15 mars 2018

Träning, inköp, god mat o god dryck i lagom mix


Med risk att bli tjatig så skriver jag om o om igen om vår lägenhet i Spanien. Jag trivs så fantastiskt bra här nere. I början av mars kan man inte precis förvänta sig högsommarvärme så 17-18 grader o lite mulet jämfört med minusgrader och värsta snöovädret hemma i Sverige, kändes helt ok. Långa promenader, trappträning, cykling, möbelinköp, utflykter m m stod på schemat.


Redan första dagen vi var där blev det ett besök på IKEA framåt kvällen. Vi hade redan sett ut vilken bäddsoffa vi ville ha och nu skulle vi bara dit o köpa den. Vi visste att den inte fanns på lager men beställa skulle vi göra. När vi kom dit hittade vi en annan bäddsoffa, Vilasund, (som inte finns i Sverige tror jag), utbudet skiljer sig faktiskt lite åt mellan länderna, denna tyckte vi lika bra om. Lika skön att sitta i, lite billigare och vi kunde få den levererad redan samma kväll. Det avgjorde saken, den fick det bli! IKEA hänvisade oss till en leverantör utanför som ringde upp en chaufför som kom dit, tog vår ordersedel och vårt kvitto, hämtade ut vår soffa och körde hem den för 35 euro! 1 h senare stod soffan i ett antal paket i vårt vardagsrum, hur smidigt som helst!

Äntligen har vi ett vardagsrum som är trivsamt att vistas i vintertid. Soffan som fanns på plats när vi köpte lägenheten var snygg men den var inte till för att sitta i, usch o fy:-( Nu kan man sitta 3-4 personer o läsa o mysa o ha det gott. Det var tur vi fick den på plats direkt denna resa då vädret inte inbjöd till att sitta ute på altanen, det var allt för kallt för det. 


Varje morgon inleddes som vanligt med en powerwalk, en dag i kombination med trappträning som var rejält pulshöjande. 25-30 000 steg varje dag, det känns helt ok. En morgon tog jag mod till mig och hoppade upp på mannens mountainbike o gav mig iväg på en runda längs med stranden in mot Malaga, 2 mil blev det fram och tillbaka. Jag kände leendet i ansiktet hela tiden, lyckan över att ge sig av på en cykel på platt mark utmed havet, det här vill jag göra om. Det kommer inte dröja länge innan även jag har en cykel här nere, jag lovar.





Lyckan över att bo nära stranden där man kan gå o springa åt både norr o söder, den är total. När man inte går utmed stranden så blir det istället backträning upp till t ex Arroyo där vi bl a besökte den traditionella marknaden som äger rum varje fredag. Kläder o väskor o lite utav varje fick följa med hem. Detta var enda dagen då solen gassade och vi kunde sitta i solen o koppla av med ett glas vin en stund.


Tapas till både lunch o middag. Ett mycket trevligt sätt att inta mat. Givetvis blev det ett besök på bästa tapas-restaurangen i Benalmádena, Lime & Lemon, alltid lika fantastiskt gott. Gambas Pil-pil är givetvis min favorit.





Äntligen tog vi oss tid att ta bussen upp till bergen till Benalmádena Pueblo som vi så länge pratat om. Hur mysigt o fint som helst. Vi strosade runt en stund, åt lunch och tog oss sen därifrån. Vi åker tillbaks en dag när vädret är lite skönare och utforskar mer.


Ikväll har vi återigen varit på Spanska-kurs, bara tredje lektionen än så länge men det går faktiskt framåt! Lite börjar sjunka in och det är väldigt roligt att kunna börja förstå lite ord o meningar. Det ska vi nog kunna ha nytta av framöver!


Det är bra att ha sällskap när man är på semester. Denna gång hade jag givetvis min alldeles egna, stiliga "handy-man" med mig.....


likväl som jag även hade med mig en egen "diskmaskin":-) Mamma skötte tappert disken varje dag. Turligt nog för henne så åt vi bara frukosten hemma denna resa, alla andra mål intogs ute på restaurang. Ibland är det skönt att bara göra så.

Nästa resa blir det ännu lite mera fin-lir, jag lovar:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!