måndag 21 januari 2013

LCHF kycklingklubba med stekt paprika, lök och hemgjord dillmajonnäs

2013-01-21 18.03.05

Dagens recept är hämtat från Kickstart med Ulrika Davidsson men som vanligt har jag skruvat lite på det. Detta är för ca 4 personer.

4 kycklingklubbor

Salta o peppra och krydda med grillkrydda (utan glutamater!)

Sätt in i ugnen på en plåt eller i en ugnsfast form tillsammans med en klick smör, 225 gr i ca 45 minuter.

2 paprikor
1 gul lök
1 msk curry
1 msk kycklingfond
3 dl vatten

Skiva paprikorna och löken och stek i lite smör eller kokosfett i en stekpanna tills det börjar mjukna. Strö över curryn och häll på vattnet. Låt sedan stå o puttra i 6-7 minuter.

Egen majonnäs. Så löjligt enkelt. Jag förstår inte varför jag aldrig gjorde det förut i mitt liv. God och helt utan onödiga tillsatser. Häll bara allt i en skål och kör runt med stavmixer, sen är det klart. Snabbt o lätt!

Majonnäs
2 äggulor
2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk fransk senap
2 dl rapsolja
salt o vitpeppar

Dillmajonnäs
1 dl majonnäs
Dill

Blanda och servera tillsammans med kycklingklubborna och grönsakerna.

6 kommentarer:

  1. Mmm, det lät gott :) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt gott, åt resterna idag:-)

      Radera
  2. Det där både lät och såg väldigt gott ut! Måste testa!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra, det blev direkt en ny favorit hos mig.

      Radera
  3. Det är svårt att följa ett recept utan att skruva lite på det. Såg gott ut ut det där :)

    Sv. Aha, visste inte att hundar inte brukar sova så där om dom inte känner sig trygga. Då är det ju lite extra kul :)

    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är väl bra att kunna ändra lite i recepten så man inte blir helt ställd ifall man fattas någon ingrediens:-)

      Jo visst är det så, ett tecken på trygghet!

      Kram

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!