lördag 9 februari 2013

Den fjärde punkten

Den fjärde punkten

Den fjärde punkten av Willy Josefsson var en av böckerna jag plöjde igenom på min semester.

“En nioårig pojke hittas död i ett gammalt nedlagt tegelbruk utanför det lilla samhället Vegeholm i Skåne. Kläderna är sönderbrända och vissa tecken tyder på att pojken utsatts för sexuellt våld.

Några dagar senare begår en känd pedofil i trakten självmord. Vad som först verkar vara ett enkelt fall visar sig snart vara en komplicerad härva, där kyrkoherden Eva Ström är den enda personen med koppling till de båda döda. Utan att veta om det utgör hon ett hot för de verkliga förövarna.”

Den här boken sträckläste jag på en dag. Lättläst och spännande, extra spännande eftersom den utspelar sig i närheten av där jag bor. Man hänger med vart de än är. Willy Josefssons böcker utspelar sig nästan alltid i trakterna kring Ängelholm eftersom han ursprungligen är där ifrån. Vill ni ha något lättläst så kan jag rekommendera denna.

Ute faller snön o jag som ska sätta mig i bilen o köra de dryga 11 milen upp till Varberg. Synd att man är en sån mesig förare men det får gå. Idag har jag tänkt ta med mig min mamma in till stan o bjuda henne på lunch. Sen ska vi förhoppningsvis hämta hem pappa från sjukhuset, i annat fall får vi hälsa på honom. Det är mycket nu. Pappa på sjukhus 11 mil norrut och svärmor på sjukhus 6 mil söderut. Till skillnad från min pappa så kommer nog svärmor aldrig mera hem. Det är så sorgligt men sant.

Till frukost idag har jag provat ägglatte, jag ville se om det passade mig bättre än Magic Bullet coffee. Jag mixade ett ägg, 2 msk cocosfett med 2 dl kaffe och blandade sedan i kanel och kardemumma. Detta var betydligt godare måste jag säga om än inte lika mättande. Kanske är det kanel- och kardemummasmaken som gör skillnanden? Det blev nästan lite kanelbullekänsla. Jag ska prova detta även med Magic Bullet o se om det blir bättre.

Ett cirkelträningspass ska jag hinna med innan jag sätter mig i bilen, det är ändå på vägen. Det blir en bra start på dagen.

4 kommentarer:

  1. Kör försiktigt!
    Låter trevligt att luncha tillsammans med din mamma.

    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att jag körde försiktigt. Det var otäckt bitvis på vägen hem, snömodd o halt. Lunch med mamma var härligt.

      Detsamma till dig!

      Radera
  2. Hoppas körningen gick bra!
    Är du snäll och ger mig din adress på fruvenus(a)hotmail.com?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Körningen gick bra och adressen är levererad. Nu blir jag nyfiken:-)

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!