söndag 10 februari 2013

Italiano Invito o kryddstark fläskfilégryta á la LCHF

PhotoGrid_1360479288107_Pint

Igår var åt jag en fantastiskt god lunch tillsammans med min mamma på Italiano Invito i Varberg. Facebook är fantastiskt! Man bara slänger ut en fråga: Var kan mant äta god lunch i Varberg en lördag o så får man en massa bra förslag. Vi nappade på detta och det var ett mycket bra förslag. Mycket god mat och med många goda grönsaker som tillbehör så blev det en riktigt bra LCHF-lunch. En mysig stund tillsammans för mamma och mig, bara vi två, det är inte så ofta det händer.

20130209_164036_Hagrid_Pint

Vägen hem var lätt att köra till Halmstad. Sen blev det jobbigt. Snömodd resten av vägen hem. Polisbilar som tutade förbi i jakt på en bilolycka längre fram. När jag väl kom hem kände jag att ett glas vin var jag nog värd:-) Så det fick det bli.

20130209_185850_Hagrid_Pint

Till middag igår lagade jag en Kryddstark fläskfilégryta. Ett recept som jag hittat i Mat & Hälsa samt modifierat lite som vanligt. Den var faktiskt riktigt “hot”. Det gillar jag.

4 portioner

600 g fläskfile`
2 gula lökar
1 zucchini
smör att steka i
3 dl vispgrädde
400 g krossade tomater
2 msk madeiravin
1 msk sambal oelek
1 msk fisksås
salt o peppar
salladsblad
gurka

Putsa fläskfilén o skär i bitar. Skala löken och skär i skivor eller klyftor. Skär zucchinin i bitar. Bryn fläskfilébitarna i smör, salta o peppra o flytta över i en gryta. Bryn löken på medelvärme tills den blivit mjuk och låt sedan zucchinin steka med en stund. Lägg därefter grönsakerna i grytan. Häll i grädden. Låt grytan koka upp och koka sakta under lock i ca 10 minuter. Smaka av med salt o peppar.

Servera med en grönsallad.

O vet ni, Melodifestivalen tittade vi INTE på. Så det så.

8 kommentarer:

  1. Vilken mysig dag du verkar ha haft, maten ser superbt god ut, ska testa filén :-) Och självklat; den tittar vi INTE på! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en riktigt bra dag igår o filén är helt klart värd att teta, jag lovar.

      Radera
    2. Det finns såå mycket god mat som man kan göra när man äter LCHF. Nu äter jag inte kött, men mina killar gör det, så recept är alltid välkommet. Ha en skön söndag. KramisarTina

      Radera
    3. Ja visst finns det mycket goda recept o jag skulle inte kunna leva utan kött, jag är en köttätare av stora mått:-)

      Kram

      Radera
  2. Mysigt & gottit :)
    /Kram Kram

    SvaraRadera
  3. Fläskfilegrytan ser väldigt god ut! Måste definitivt testa den. Har haft lite dålig fantasi på sistone.
    Kram
    Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul om man kan ge inspiration åt någon. Den är väl värd att prova.

      Kram

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!