söndag 20 oktober 2013

Kan man kalla det vinnarskalle??

Trädgård, höst, höstlöv

Idag när världen är grå o kall o trist o det har regnat ymnigt i natt, då är jag sååå glad att jag hann ut i trädgården i går för att rensa upp en sista gång i rabatterna innan vintern tar oss i ett järngrepp. Igår så vackert, idag så trist. Fördelen med en gråkall dag är att man kan få sitta inne o kura med dator, en god bok, tv o faktiskt att jag idag ska tända en brasa. Hösten har sina fördelar.

Besk, bäsk, malört

Igår gick den åriga beskarundan av stapeln. Redan kl 15 samlades vi på första stället och blev bjudna på en värmande och god ärtsoppa och den första besken provsmakades. Av tradition följer alltid en kortlek med, hela rundan runt, den som drar det högsta kortet måste ta en besk till. Jag vann (eller hur man nu ska se det).

När vi kom till andra stället och kortet skulle dras, vem tror ni då drog det högsta kortet. Jo jag…..

På tredje stället så klarade jag mig

På fjärde stället var det dags igen, med en 9:a!!! var det jag som hade högsta kortet, hur e de möjligt?? Dessutom var det någon som kommit på att vi skulle gissa vilket nummer det var på flaskan som vi provsmakade på varje ställe, då fick man också en extra besk. Jag gissade rätt…… Fjärde stället och jag hade redan fyra extra beskar…

Nu började de äldre herrarna nästan surna till, det är ju de som VILL ha extra beskar;-) o de fick inga.

Femte stället o återigen, ja just det, jag drog det högsta kortet….och gissade rätt siffra.

Sjätte o sjunde stället klarade jag mig på men sen var det dags igen. På åttonde och sista stället så drog jag hjärter ess, det högsta av det högsta…helt osannolikt!!!

Som tur är så är jag en relativt klok kvinna som hade med mig ett 2 cl glas så doserna blev inte så höga trots allt plus att jag mestadels drack vatten o kaffe upptill. Vi 12-tiden gick vi hem så idag känns det trots allt rätt ok. (o dessutom så tog jag inte den ena av de extra o det var det ingen som märkte;-)

Hangover

Synd mamma att jag glömde köpa ett V75 system igår, hade jag haft lika bra utdelning där som på beskarna så hade vi blivit rika:-)

7 kommentarer:

  1. Aj. Jag som trodde överskriften betydde att ni VANN. Vem blev bäska kung???

    SvaraRadera
  2. Svar: Tackar så mycket!! När jag väl hade bokat in mig, kände jag att jag inte kunde backa.

    SvaraRadera
  3. Hu besk inte min cup of tea om jag säger så, men en himla kul grej att göra. Köp en trisslott, med din tur måste du vinna. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä inte min heller men det är en kul grej någon gång om året. Ja får väl köpa en triss...

      Kram

      Radera
  4. Ja, hösten har sina fördelar och du verkar vara en kvinna med tur:-) Kanske turen håller i sig så spring och köp en lott:-) Plötsligt händer det!!

    Lycka till!:-)

    Kram Cecce

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!