tisdag 20 januari 2015

Så slapp vi den ändå inte, snön....

 

 
Just när man nästan började ropa hej, så kom den ändå, snön. Vitt elände som faller ner från skyn. Jag gillar det inte. Vackert att titta på med en glasruta emellan men ut vill jag inte gå.
 
Ja att gå ut har jag ju faktiskt sluppit idag. Idag inledde jag dagen med 30 minuter på crosstrainern för att sen direkt sätta mig ner och jobba vid hemmakontoret. Sååå mycket jag har fått gjort idag!! Inte en enda gång har telefonen ringt och jag har fått jobba ostört hela dagen. Nu känner jag mig så mycket lugnare än innan. Jag måste försöka planera in fler sådana här dagar. Jag blir inte stressad av mycket jobb men däremot blir jag stressad när jag inte har koll på läget. Det tyckte jag inte att jag hade igår, idag känns det lite bätttre.

 

På Ann Fernholms sida Ett sötare blod, kan man läsa om att en daglig fasta på 12 timmar skyddar möss mot skräpmat.

"Mössen fick en kost som innehöll både socker och fett. En del fick äta när de ville under dygnet, andra hade olika långa matupphåll (15 timmar, 12 timmar och 9 timmar). De som fastade minst 12 timmar per dygn gick upp mindre i vikt, trots den dåliga maten, och var skyddade mot den rubbade ämnesomsättning som orsakar typ 2-diabetes. Ett matuppehåll om minst tolvtimmar innebär att den som äter ett kvällsmål vid klockan tio, tidigast får äta klockan tio morgonen efter."

"I studien åt de möss som fastade 15 timmar per dygn precis lika många kalorier som de möss som fick tillgång till mat 24 timmar per dygn, ändå gick de upp mindre i vikt, 21 procent jämfört 42 procent. Enligt det rådande kaloriparadigmet är detta omöjligt; enligt det ska en viss mängd kalorier leda till en viss viktuppgång. Men så enkel är inte kroppen."

Det är en intressant tanke o egentligen inte så svårt eller hur? Det svåra är väl bara att jag sällan är hemma och hinner äta före halv 7-7 på kvällen och jag äter frukost vid kvart över 6 - halv 7 om jag inte tränar, där funkar det nästan. Morgontränar jag däremot så blir det frukost redan kvart över 5 på morgonen. Kan jag skjuta upp frukosten till efter träningen? Ja kanske det. Det kan vara värt ett försök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!