torsdag 9 april 2015

Allting är påhittat

(Bild lånad från Alltomföretagande.se)
 

Idag har jag lyssnat på den här killen, Navid Modiri, o jag är så imponerad! Han föreläste på dagens "ledardag" på temat mångfald, bemötande, kreativitet och fördomar. Där stod vi flera hundra kommunala chefer och han fick oss att ställa oss framför en helt okänd människa och det slutade med att vi stod o kramades två o två. Obekvämt? Javisst, där fick man verkligen kliva ur sin "comfort-zone".

"Allt du ser runtomkring dig är påhittat.

Så varför inte bli en sån som hittar på?

Allt ifrån mobiltelefoner, datorer, kassaapparater, kaffekannor och bord till hyreshus, ekonomiska system, juridiska avtal, landsgränser och EU-parlamentet är påhittat av människor. Sånna som du och jag. Den värld vi ser idag är skapad av de som levt innan oss på den här planeten och den värld våra barn och barnbarn kommer att leva i är den värld som vi hittar på idag. Världen börjar i dig och mig.

Allt börjar i fantasin. Det är ett inre landskap där du hittar på och allt är möjligt. Genom din kreativitet – alltså den process som omsätter fantasi till verklighet – skapar du: berättelser, filmer, musik, apparater, processer, projekt, bolag eller finansiella system."

Så jovisst har han rätt. Allting är ju påhittat, på ett eller annat sätt, en intressant tanke.

Just nu önskar jag att jag kunde hitta på att jag är pigg men det går ju inte. Jag är sjukt trött så jag säger nog tack o adjö för ikväll. Jag har ett möte inbokat alldeles strax, med John Blund.........

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!