måndag 20 april 2015

När lusten återvänder o jag sätter nya mål

Efter nästan 4 dagars vila så satte jag åter kurs mot gymmet imorse. På väg dit så satt jag o funderade. "Jag tror att jag ska ställa mig på löpbandet o springa idag." Helt plötsligt så hade lusten att springa återvänt. Först tänkte jag bara jogga lite lätt men sen kom jag fram till att jag gott kunde köra lite intervaller också så det gjorde jag, o det var kul!!

Man ska nog lyssna på kroppen. Lusten att springa har inte alls funnits på flera veckor så då har jag helt låtit bli på gymmet o det har bara blivit enstaka korta rundor hemma. Det var nog det bästa jag kunde göra.

 

Varje vecka dimper det ner ett litet mail från Olof Röhlander i min mail-box med Veckans peptalk. De är oftast väldigt läsvärda. Denna veckan fastnade jag extra mycket för texten:

 

"Det är en vanlig morgon på jobbet år 1982 när Elsie kommer in för att städa hotellsviten på 24:e våningen. Skillnaden mot normalt är att den som checkade ut timmen tidigare var Michael Jackson.

Elsie gör sin vanliga rutin. Byter sängkläder, puffar kuddar och dammsuger. Det är inte förrän hon kommer in i badrummet hon ser något hon aldrig ska glömma. Det står något på badrumsspegeln.

Michael Jackson vet vid det här laget att han har skapat ett album utöver det vanliga. Han vill nu att ‘Thriller’ ska sälja mer än någon annan skiva i världshistorien, och han har en siffra i huvudet. Målet som snurrar i Michaels huvud, och som han skriver upp överallt; på lappar, kvitton och även på badrumsspeglar, är något som ingen artist lyckats med tidigare. Det här skulle göra honom odödlig.

Vad Elsie finner på spegeln i det där badrummet, skrivet med rött läppstift, är siffran 100 000 000.

Ett hundra miljoner album var det som gällde. Barriärer skulle brytas och gränser sprängas. Varje morgon när Michael Jackson klev upp visste han vad som gällde, nämligen allt som låg inom hans- och teamets påverkan för att komma närmare den där siffran. Målet stod överallt, gick inte att missa.

Nu är ett uppskrivet barriärbrytande mål ingen garanti för måluppfyllelse, men det är en väldigt bra start. Om det målet dessutom börjar finnas med dig överallt blir det snart en del av dig. Skriv upp det på olika ställen vart du än kommer, så påminns du om det både när du skriver det och när du ser det.

Thriller sålde över 110 miljoner ex och är världens mest sålda album. Vad står det på din spegel?"

Ja så nu vet jag. Jag ska skriva upp min målvikt överallt sen är det bara till att invänta att den uppnås. Det kommer att gå eftersom jag har bestämt mig, eller hur?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!