måndag 6 april 2015

Påsk i Köpenhamn och på promenad med två skithundar!

2015-04-06 12.07.54

Ja nu har jag inte hunnit in o skriva något på flera dagar. Det har verkligen varit fullt upp. Idag har vi varit ute på en långpromenad över Knösen och ned till Hovs hallar med barn, kompisar och hundar. De där hundarna var inte så populära idag vill jag lova. Elviz rullade sig i sk-t o Lexie åt den:- ( Blää, säger jag bara! Riktiga skithundar men i övrigt så trivdes de nog bra i varandras sällskap.

2015-04-06 11.40.21

Det var verkligen ett underbart väder att vara ute och vandra i. Vårsolen sken och det kändes helt vindstilla. Hovs hallar visade upp sig från sin allra bästa sida. Ett bra o trevlig sätt att hinna umgås med Stockholmskompisarna som vi tyvärr inte ser så ofta.

2015-04-06 11.40.10

Igår kväll lyckades vi faktiskt samla all 5 barnen för en gemensam påskmiddag. Varmrökt lax och potatishalvor tillsammans med klassisk dillmajonnäs. Laxen var givetvis från vårt fantastiska lokala laxrökeri, Kajs Fisk och Rökeri som tillverkar gudomligt god varmrökt lax. Godare går nog inte att uppbringa i detta land. Det är en butik väl värd ett besök.

2015-04-06 11.29.52

Några utav barnen försvann redan igår och några stannade kvar. Någon hade ont i ryggen och orkade inte med på hela promenaden men min yngsta med pojkvän följde glatt med på dagens promenad.

2015-04-06 11.29.38

Framåt eftermiddagen när huset blev tomt o tyst så gick vi ut i solen igen för en stund i solstolen och lite trädgårdsfix.

2015-04-05 10.20.47

Snacka om kontraster. Idag en promenad i Hovs hallar. Igår en promenad i Köpenhamn. Från storstad till vildmark. Vi har så nära till Danmarks huvudstad att det ofta blir ett besök dit.

2015-04-04 19.53.06

Påskmiddagen intogs på en favoritkrog. Peder Oxe vid Gröbrödratorget. Första gången vi var här var nog för 15 år sedan och vi fastnade direkt. Nu har vi faktiskt inte varit där på många, många år så vi kände att det var dags igen. Underbar miljö med fantastiskt trevlig personal och så god mat. Eller allt var fantastiskt utom min oxfilé som faktiskt var av dålig kvalitet. Trots det så var allt annat så gott att det övervägde att oxfilén var seg.

B_sta_mannen_p__denna_jord__nu_o_f_r_alltid__Ig_r_blev_det_p_skmiddag_p__Peder_Oxe___ett_st_lle_jag_verkligen_kan_rekommendera_o_som_vi_uppt_ckte_redan_p__v_r_f_rsta_resa_hit_f_r_15__r_sen.

Mannen i mitt liv. Jag är så glad att jag överraskade honom och åkte till Köpenhamn för att möta honom efter två veckors jobb i Zambia. Första reaktionen när han såg mig var: Vad gör du här? med ett leende. Andra kommentaren var väl att: Jag vill åka hem… men det fick han ju inte. Det blev istället en hotellövernattning i Köpenhamn och ett påskfirande på tu man hand. Han var verkligen nöjd efter en stund och ville INTE åka hem!

Annorlunda_Skybar._H_r_kan_man_sitta_o_gunga__om_man_inte_blir_snurrig_av_vinet_

Här en utsikt från Skybaren på vårt hotell. Annorlunda för där kunde man sitta och gunga! Det gick alltså att bli snurrig utan vin!

2015-04-04 15.29.302015-04-04 15.29.21

Detta besöket så undvek vi medvetet Ströget och Nyhavn och gick istället in på Tivoli som hade premiäröppet i helgen. Snacka om blomsterprakt!!! Hela Tivoli fullkomligt badade i blommor bl a denna vackra tulpanpark med inte mindre än 96.000 tulpanlökar. Hur vackert som helst.

 

2015-04-04 14.54.512015-04-04 14.39.302015-04-04 14.38.32

Där satt vi på en uteservering i vårsolens sken och bara njöt av folkvimlet. Jag provade en riktigt annorlunda öl, en lakrids stout som jag inte trodde att jag alls skulle komma att uppskatta men jag bara älskade den!! Nu undrar jag bara om den går att få tag på i Sverige? Riktigt, riktigt god!

2015-04-04 14.19.452015-04-04 12.16.41

Utsikt från hotellrummet.

2015-04-04 11.54.34

Påskinstallation i den läckra foajén på vårt hotell.

2015-04-04 11.49.56

Tivoli Hotel, det var här vi bodde. Jag kan verkligen rekommendera hotellet, bara 10 minuters promenad från Centralstationen.

2015-04-04 09.45.55

Jag måste ju erkänna att det var rätt roligt att överraska mannen när han kom. Han misstänkte ingenting och jag spelade bara med. Underbart!!

2015-04-04 09.26.132015-04-04 07.49.29

Att ta sig till Kastrup är ju bara hur smidigt som helst. Man sätter sig på tåget i Båstad och kliver av rakt ut på flygplatsen. Kan det bli bättre än så? Snopet bara att inte själv få kliva på något flyg;- )

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig påskhelg ni har haft, och skönt att få hem kärleken igen ;-)
    Mysiga bilder, jag älskar tulpanerna.
    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen fantastiskt och jag är jätteglad att min älskade är hemma igen. Vilken tur att man känner så:-) Tulpaner är rätt härligt och billigt, så man kan frossa lite i dem.

      Kram

      Radera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!