måndag 22 juni 2015

Roadtrip Europe 2015 - Dag 4 o 5 Mielno

Söndag middag lämnade vi Sczcecin och styrde bilen norrut utan att riktigt ha rutten klar. Målet var Sopot men inget var bokat och vi hade inte bestämt om vi skulle köra hela vägen eller om vi skulle övernatta någonstans på vägen. Frampå eftermiddagen rullade vi i en liten badort som hette Mielno. Mielno, namnet klingade helt plötsligt bekant och jag kom på att det är ju faktiskt en vänort till Båstad. Lustigt, vilken tillfällighet! Här var det liv o rörelse, det kändes som att det var marknad på G. Det visade sig sen att det var normalt i Mielno, det är alltid marknad i Mielno.

Vi besämde oss snabbt för att stanna över natten och bokade ett rum på ett helt nybyggt pensionat, Solar, fick ett rum av bästa hotellklass, snyggt o rent, inkl frukost o privat parkering för 390 kr (bilden ovan är pensionat Solar). Det är återigen synd att klaga. Vill man åka på budgetsemester ska man definitivt åka till Polen. En öl eller ett glas viin kostar ca 15 kr.

Det man kan klaga på är vädret men det är väl inte sämre än hemma. Igår kväll var jag helt stelfrusen innan vi kom hem till pensionatat igen. Idag var det däremot bättre när vi gick vår morgonpromenad och jag gick i bara t-shirt. Det var så varmt att vi tänkte gått ner till stranden för att sola men nej, då kom givetvis det där lilla regnet som vi inte ville ha. Inte mycket men tillräckligt för att förstöra strandplanerna.

Lila, jag älskar denna färg. Muggar, är något jag samlar på från olika resor. Igår köpte jag en lila mugg som minne från Sopot. Huset vi passerade i Mielno som var målat lila, var jag däremot inte lika förtjust i, där går gränsen, inget lila hus!!!

Stränderna i Mielno är oändliga, o så fina!

Vägarna är verkligen av skiftande kvalitet. Vissa sträckor är det så dåliga vägar att man tror att bilen ska skaka sönder och cyklarna hoppa av men andra sträckor är vägarna bättre än hemma. Cykelvägar är det nog dock över lag mycket, mycket bättre med än hemma. Det finns nästan cykelvägar överallt.

Dagens glädjeämne på väg till Sopot är storkarna. Storkar i bon uppe i trädkronor och en stork som spatserade i vägkanten.

Dagens sorgligaste är lättklädda unga tjejer som står med korta kjolar på skogsvägar intill landsvägen och troligtvis väntar på att bli upplockade av kunder. Det är så beklämmande, fruktansvärt att se.

Lin, ser ni? Linfälten lyser blå, så oerhört vackert blå längs med vägarna. En så ovanlig syn för oss nordbor men ack så vackert.