tisdag 23 juni 2015

Roadtrip Europe 2015 dag 5 o 6 - Sopot o Gdynia

Måndag eftermiddag anlände vi till Sopot efter ca 3 timmars körning. Här hade vi hyrt en lägenhet för 3 nätter. Lägenheten låg mitt på paradgatan i Sopot, in på en liten innergård. När jag kom in spred sig ett leende från öra till öra. Här kommer vi att trivas. Så fint o mitt i smeten och till helt överkomliga pengar, Klejnot Sopotu Apartments (här ovan Sheraton)
 
Vår innergård.
Delar av vår lägenhet. Badrum med kristallkrona:-)
Gårdagen ägnade vi åt att strosa omkring i ett lite halvruggigt Sopot. En lite lyxigare del av Polen. En väldigt fin badort om det nu hade varit sånt väder men det är det verkligen inte. Trots allt satt vi ute och åt middag i går kväll om än under infravärmare.

I Sczcecin och Mielno kostade ölen ca 15 kr här kostar den ca 26 kr, rätt stor skillnad men ändå så billigt. Jag måste säg att maten överallt är oerhört god. Alla restauranger och även vägkrogar vi ätit på har serverat fantastiskt fin mat, och billig mat! Hittills har vi inte blivit besvikna en enda gång.

Polacker måste även vara oerhört duktiga på att städa. Vart man än kommer på hotell, pensionat och restauranger så är det oerhört rent o fräscht. De offentliga toaletterna är väldigt påkostade OCH välstädade. Kakel, klinker och väldoft. Där vi åt lunch idag så var det infälld belysning i kakelväggarna och soft musik spelades när man gick in, som på det bästa lyxhotell. Imponerande!!

 
 

Idag bestämde vi oss för att cykla till Gdynia. Lätt som en plätt kan tyckas. Drygt 1 mil men jag trodde att Polen var platt. Det är det INTE kan jag lova! Det är backe upp o backe ner men trots allt så var det lättare än cyklingen vi gjorde häromdagen mellan Sellin o Prora. Ca 2,2 mil tur o retur.

 

 

Ja klädseln idag ska vi bara inte tala om...man tar vad man har när man är på bilsemester och vädret inte är det bästa. Ja måste ändå påpeka att jag hade andra skor att gå omkring i inne i Gdynia.

 

 

När vi väl kom fram så öppnade sig himmelens portar och regnet vräkte ner. Sen regnade det i princip hela dagen. Efter vår gemensamma lunch så delade vi på oss. Älsklingen gick på sightseeing i hamnen och jag längs den största shoppinggatan. Efter att ha köpt en stor handväska som jag inte visste hur jag skulle få med hem på cykeln och efter att ha försökt gå in på ett solarie utan att kunna kommunicera med personalen så jag fick gå ut igen och efter ännu några blåsor på fötterna så ringde som tur var älsklingen upp och jag bad om att få åka hem!! Semester o shopping är inte riktigt detsamma utan sol.

 

Fördelen med en semester utan sol o värme är väl att man hinner se så mycket mer. Hade det varit varmt så hade vi bara legat på stranden, jag vet.

En sak som är lite besvärlig, är språket. Alla skyltar är BARA på polska!! Utan GPS är man helt körd. I många affärer så finns det INGEN som pratar engelska, då är det inte lätt att handla. Vad heter smör? En kossa på paketet, då är det nog smör. Glutenfritt?? Laktosfritt?? Fråga någon? Nä, det är inte lönt. I småorterna är man helt körd. Det är teckenspråk som gäller. På restaurangerna finns oftast menyn även på engelska som tur är men det innebär inte att personalen kan engelska. En lite jobbig upplevelse, att inte kunna kommunicera med andra.

Gdynia var ärligt talat inte mycket att ha. En fin hamn, en fin strand, en lång shoppinggata med tråkiga affärer. Dit åker vi nog aldrig mer. Visste ni att den staden tillkom så sent som på 1920-talet? Så några gamla vackra byggnader hittade man inte precis. Helt klart en tråkig stad som inte är värd ännu ett besök.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!