måndag 29 juni 2015

Roadtrip Europe 2015 - dag 8 o 9 Krakow där floden flyter fram

Krakow, ännu en vacker storstad som vi besökt. Här kunde jag bara inte låta bli att åka häst o vagn. Ekipagen stod upprade längs med torget, det ena vackrare än det andra. Hästarna såg välskötta o fina ut så vi tog den långa turen på 40 minuter för att se staden. Man kan inte annat än att bli imponerad av dessa hästar som kliver omkring i stadstrafiken med bussar, spårvagnar, lastbilar o bilar runt omkring. Spårvagnen passerade väl på mindre än 1 meters avstånd. Lite nervöst känns det faktiskt men givetvis så fixar de det.

Alla ekipage hade vita vagnar och alla var nog utsmyckade med röda tofsar på ett eller annat sätt och alla kvinnliga kuskar var utstyrda i lite gammaldags kläder. Tjusigt!

Vacker hatt på vår trevliga kusk.

Innan vi valde ekipage satt vi på en uteservering och studerade, vilket ska vi välja?

Jag måste erkänna att man blir lite mätt på intryck efter ett tag när man är i väg så här. Den ena byggnaden är vackrare än den andra. Till slut orkar man nästan inte ta in mer men man njuter givetvis ändå.

Krakow är en väldigt vacker stad med floden Wisla som ringlar sig genom staden och så allt detta gröna. Det är grönstråk överallt. Längs med floden och inne i staden. Oerhört vackert! Första kvällen hamnade vi på en takterass med utsikt över floden, vi gick upp bara för att ta en öl men bestämde oss snart för att även inta middagen här uppe när vi nu hade turen att få bordet närmst räcket. Vidunderlig utsikt! När vi äntligen reste oss för att lämna var det ett par som bara kastade sig över bordet för att få bästa utsikten.

I Krakow mötte vi äntligen sommaren, 25 gr o sol, då passade jag på att ta på min nyinköpta klänning från Mohito. Mohito stötte jag för första gången på i Gdynia där jag handlade flera plagg. Den här klänningen kommer att bli en favorit, jag älskar mycket färg, passformen är perfekt och den är bara att dra på sig, verkar dessutom vara helt skrynkelfri. Jag gav nog under 300 kr för den i Polen men det satt en prislapp på med även det svenska priset, 795 kr. Fynd!

Det jag sa tidigare på resan om att det var tråkigt med hotellkedjor tar jag härmed tillbaka. Efter att ha bott på det schaskiga hotellet o Oscivecim så checkade vi här in på ett helt nybyggt Best Western hotell. Stort o nytt o fint o flott men till helt överkomliga pengar. Boendet växlar, ibland bor vi jättebilligt och ibland något dyrare men i dessa länder är det ändå alltid billigt.

En kväll kände jag att jag var tvungen att prova något typiskt polskt. Vi var på ett väldigt speciellt ställe som liknade ett gammalt apotek där kyparna vara klädda i vita apoteksrockar och servitriserna gick klädda i tyrolerkläder. Jag beställde in en tallrik med blandat kött. Tallriken skulle även innehålla ris men det vald jag bort från början, potatisen åt jag inte o inte heller allt det andra men gott var det! Kyckling, fläsk, nöt, stekt lever! hemgjorda köttiga och kryddiga korvar o så en helt svart grynig blodkorv:-( den fick verkligen ligga kvar! Mat till en hel armé..

En cykeltur längs med floden hann vi givetvis också med. Även i Krakow fanns en utmärkt turistväg att ge sig ut på för cyklister med sevärdheter längs med vägen. Vi cyklade bort till Oskar Schindlers fabrik för att se var den låg. Den mannen gjorde mycket bra under kriget och jag bara älskar filmen med Liam Neeson även om den är jobbig och hemsk.

 

 

Även i Krakow är bebyggelsen väldigt blandad. Gamla fina hus, blandat med gamla ruckel. På det stora hela kan man väl ändå konstatera att de är mycket bättre på att bevara det gamla utomlands mot vad vi är i Sverige. I Sverige vill man bara riva o bygga nytt, riva o bygga nytt. Det är väldigt synd, var rädd om det som är gammalt o fint.

 

 

 

 

Inne i stan finns givetvis små marknader där man säljer allt möjligt. Jag älskar att gå omkring o studera alla detaljer.

 

 

Idag är det måndag och jag sitter i Zilina i Slovakien o skriver. Älsklingen har gett sig ut på en cykeltur utan mig för jag tjurade och ville "bara vara". En förmiddag för mig själv med internet och med en shoppingrunda på staden. Jag älskar vår semester och allt vi får se o uppleva men ibland behöver man bara ett break, några timmars egentid. Egentligen skulle vi imorgon fortsätta till Bratislava för att uppleva ännu en storstad men de planerna har lagts på is. Det är det som är så bra med bilsemester, man ändrar efter hand som man känner efter vad man vill göra. Det blir istället tjeckiska landsbygden imorgon för cykelturer längs med vingårdar, det som jag mest av allt har sett fram emot med denna resan.

 

1 kommentar:

  1. Det är så konstigt, jag har lagt till din nya adress både i min bloggrulle och i bloggers läslista men den visar bara din gamla blogg. Varför blir det såååå? Buhuuu!

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!