torsdag 16 juli 2015

Tennisveckor i Båstad och det godaste LCHF-brödet med frö och Halloumi



Ja det märks att tennisveckorna dragit igång. Det är tur att alla bilar ska köra ut ur byn när vi är på väg hem, annars hade det blivit drygt.

Det är väldigt sällan jag bakar någon slags LCHF bröd. Jag är väl mer av den åsikten att äter man LCHF så ska man inte ha något "hitte-på-bröd" heller. Det blir bara konstigt men ibland får man ändå bara lust att prova när man ser ett recept, så det gjorde jag igår. Birgitta Höglunds recept baserat på Halloumi. O det var så gott!! För gott, det är därför jag inte bakar sådant här för jag kunde inte sluta äta. Jag åt troligtvis alldeles för många bullar med ost o smör på.

3 äggvitor

2,5 dl riven halloumi

1,5 dl sesamfrön

0,5 dl linfrön

2 msk olivolja

1 krm havssalt

Vispa upp äggvitorna lätt. Blanda ner riven ost, frön, olivolja och salt.

Eftersom osten är rätt salt, så smaka av försiktigt med havssaltet.

Låt smeten svälla i en timme. Forma ovala bröd med en matsked eller slev, lägg på bakplåtspapper.

8 större eller 12 mindre blir det av den här satsen.

Grädda gyllenbruna på 175° i 15-20 minuter, beroende på storleken på bullarna.

Jag gjorde 8 bullar och åt upp 5....ett tecken på att jag inte SKA baka LCHF-fröd. Det triggar igång mitt matberoende även om det nästan bara är rent protein i. Gott var det i alla fall. Så ni som klarar att hålla igen, testa!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!