lördag 15 augusti 2015

Viktprojekt nr 397?? Ulrikas sommarturbo

Augusti levererar! Äntligen kom sommaren om än lite sent. Idag väldigt blåsigt men soligt och med en förväntan om 28 grader. Jag klagar inte!

Igår satt vi åter ute och njöt på vår altan. Grillad kycklingfilé, stekt vitkål med curry, bearnaisesås o så det där vinet som vi köpte redan förra året i Cinque Terra. Vi har velat spara lite på det, dels för att vi köpte det just där, dels för att flaska var fin? Nåja, någon gång ska det drickas upp så det gjorde vi igår men vilken besvikelse! Vi hittade knappt varken lukt eller smak i det vinet. Ja där ser man. Det var ingen förlust att bli av med det.

Hela sommaren har jag för första gången i mitt liv (tror jag) låtit bli att kliva upp på vågen. Jag har kommit så långt med mig själv att jag inte behöver "unna mig" bara för att det är semester. Vad är det för mening med att äta glass, pizza, pommes med mera bara för att det är semester när man bara mår dåligt efteråt?

Jag har verkligen inte lidit av att låta bli detta men ok, glass har slunkit nera några gånger i slutet av semestern (så även igår). Jag har istället känt att kläderna sitter helt ok och varit sååå nöjd med det. Hela tiden har jag ändå ätit gott, minst 3 mål om dagen o mellanmål när det har behövts, ostar, ölkorvar och nötter.

Förra veckan ställde jag mig ändå på vågen. 1,3 plus efter en hel sommar! Det tycker jag är helt ok, måste väl ändå ligga inom felmarginalen o då har vi ändå varit iväg på 2 veckors bilsemester med en massa god mat i olika länder. Jag är så nöjd med mig själv.

Den sista veckan har jag "skärpt till mig" ytterligare. Bara 3 mål om dagen, inga mellanmål, 6 mils cykling i söndags och en joggingrunda i torsdags. All mat har noterats och vad händer? Jag går ner absolut INGENTING!!!

Nu är det dags att gå in i en ny fas. Jag prövar återigen något nytt, eller nytt o nytt. Ulrika Davidssons recept har jag följt förut med goda resultat, nu har jag anmält mig till en 2-veckors Sommar Turbo. Lågkolhydratkost kombinerat med fastedagar (16:8 o 5:2) och kaloriberäknade recept. Om man följer recepten till punkt o pricka så ska man kunna tappa 4-5 kg på 2 veckor. Med min bråkiga kropp kommer jag nog att vara nöjd om 2 kilo försvinner men det är väl gott så. Efter de två veckorna är det snart dags för semester igen så det gäller att vara förberedd:-)

Jag har alla verktygen själv, jag vet precis vad jag ska äta och hur men jag är inte så´n att jag klarar det här själv. När det gäller vikt så måste jag ha kontroll, bli kontrollerad, jag måste redovisa för någon. Nu kommer jag ingå i en Facebook-grupp där vi kan diskutera, få pepp o motivation. Exakta recept och inköpslistor. Det kommer att bli extremt lite mat i 2 veckor men som sagt, det är inte farligt att vara hungrig och det handlar bara om 2 veckor. Det är bara att bestämma sig och jag känner ändå att magsäcken behöver krympas efter sommaren. Magen vill ofta ha mat o det får den vänja sig av med.

Nu är jag så taggad att jag nästan längtar till måndag men i helgen ska jag verkligen njuta av maten (nyttig mat). Utmaningen kommer att bli nästa lördags kräftskiva/födelsedagsfirande med alla barnen. Där får jag nog gå liiiite utanför menyplanen men det får bli det lilla.

Morgonpromenaden väntar (det kommer jag att göra till rutin de närmsta 2 veckorna). Hård träning får stå tillbaks under viktprojektet, det kommer inte energin att räcka till, det får bli promenader eller kanske lite lätt jogging.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!