torsdag 19 maj 2016

Från Hov till Malmö via Gentofte och Köpenhamn

Ännu en morgon då jag ställde klockan på 4.50. Jag stängde genast av den och undrade varför klockan ringde en lördag...hm, tur att man inte somnar om så lätt, kom snart på att det var onsdag och att jag tänkt gå ut o gå. Upp o ut, lite kylslaget men vackert och Lexie var lycklig och spellistan från Tour de Houf ljöd i mina öron. Vilken underbar start på dagen!!

 

Sen var det dags att ta sig till stationen för vidare färd till Gentofte och Köpenhamn. 2 dagars studieresa tillsammans med övriga förvaltningschefer och kommunledning.

Gentofte Rådhus. Spännande och intressanta föreläsningar om hur de jobbar med medborgarinflytande. Synd bara att jag har så svårt för danskan! Borgmästaren förstod jag inte ett ord av vad han sa. Det blev inte mycket bättre sen. Jag funderade lite på varför de pratade så mycket om moskéer tills jag i slutet av dan kom på att de sa "må ske". Ha, ha, ha:-) Jag borde nog studera danska så jag hänger med lite bättre.

Överallt är det nu lika grönt o vackert. Vår bästa tid är nu.

På eftermiddagen besökte vi "Greater CoPENHAGEN" som vi visade intresse för att vara en del utav. Här var danska lite mer begriplig och även här fick vi en massa tankar och idéer med oss hem.

Dagen avslutades med middag på en libanesisk restaurang i Malmö. Occo. Gå dit säger jag bara! Helt fantastisk mat. Tre olika menyer med en massa olika mezes. De flesta tog den största med extra kött. Oj vilket misstag!!! Om ni går dit så beställ en meny till 2, 3 eller kanske 4 personer! Vi fick så mycket mat att vi nästan dog. Tur att jag hade gått mer än 20000 steg tidigare under dagen. Vi lämnade så mycket mat kvar att vi skämdes och ändå var alla mer än övermätta. Det blev raka vägen i säng efter det och idag blir det definitivt ingen frukost för min del!

Nu väntar ännu en dag med studiebesök. Nu i Malmö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!