måndag 9 maj 2016

Istanbul - Göteborg, från turkisk försommar till svensk högsommar


Ja igår åkte vi hem, hem till den svenska sommaren men innan vi åkte hann det bli riktigt varmt även i Istanbul. I väntan på taxin som skulle ta oss till flygplatsen satte vi oss i solskenet utanför hotellet och njöt av vår sista stund här för denna gång. Ett sista glas vitt på turkisk mark. Det kanske inte är i Spanien man ska ha en lägenhet, det kanske borde vara i Turkiet? En "risky" investering i så fall men kostnadsläget är troligtvis bra. Det borde vara fyndläge men man kanske också i så fall förlorar väldigt mycket pengar, om vi nu överhuvudtaget ska ha någon lägenhet i ett annat land? Vem vet, tiden får utvisa. Att drömma kostar inget.

Ja, jag vet, Fanta till mannen och vin till mig...

Innan vi åkte hem så hann vi med en ca 2 timmar lång promenad. Tänk att det är så mycket lättare att gå i en stad än ute i naturen. 2 timmars promenad ute i ingenting tycker jag sällan är kul men att gå i en storstad, det klarar jag en hel dag, med små avbrott för shopping såklart:-) Här ovan ser ni bilder från universitet i Istanbul. Det kändes som att det var en demonstration på G. Tur att vi slapp den.

Det här var nog typ stadshuset i Istanbul. Välbevakat av både vakter och lejon.

En riktig akvedukt.

 

 

En äkta knivslipare. Inget knivbrev.se här inte, här är det äkta vara. Denna man drar säkert runt sin vagn från restaurang till restaurang och erbjuder sina tjänster.

 
En fåtölj i vår hotellreception, nästan som en hel kungatron.

O vilken perfekt avslutningsfrukost, färska stora goda jordgubbar på buffén. Jag njöt!

Vår frukostmatsal. Liten men naggande god.

Sista kvällen ute.

 

Resan till flygplatsen gick nog att göra för ca 10 svenska kronor om man åkte Metro. Nu var jag lite nojjig efter terrorattackerna och ville inte åka under jorden. Vi valde istället en taxi som beställdes via hotellet för nästan 300 svenska kronor. Denna gången var det värt det och jösses vad ståndsmässigt vi fick åka. En hel Mercedes minibuss för oss själva. Det var värt varenda krona.

 

Hej då Istanbul, vi ses igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!