söndag 8 maj 2016

Topkapi-palatset, resans höjdpunkt

 
Topkapi-palatset, en utav byggnaderna.
 
 
I fredags pekade näsan rakt mot Topkapi-palatset när vi klev ut genom hotelldörren. Det blev var nog det mest fantastiska jag någonsin sett o då tänker jag mest på haremet.

Lite otäckt känns det att kliva in genom en port där vakterna står beredda med kulsprutor i händerna men givetvis också säkert på något sätt. Vi har nog trots allt en väldig tur som är här just nu. Alla säger att turismen nästan är död vilket innebär att vi inte har behövt köa för att komma in någonstans. Det är bara till att kliva fram och gå in på vilken sevärdhet som helst. Normalt sett så brukar det visst vara timslånga köer för att komma in i haremet på Topkapipalatset, nu hade vi det nästan för oss själva. Lovely!

 

 
Överallt denna fantastisk utsikt, lite som Bjärehalvön:-)
 
 
Min man han nästan grät över gräsmattornas skick och undrade stilla om de kanske inte uppfunnit gräsklippare i detta land? Delvis kan jag nog hålla med, synd att inte ett så här fint palats inte har en välskött trädgård.

 

 
Utsmyckningarna i haremet är svåra att beskriva. Bilderna får tala. Så mycket vacker kakel och mosaik överallt. Vilket jobb!!! Så oerhört skickliga de var redan på 1500-talet och vad det måste ha kostat! Tänk också att något som byggdes 1587 finns bevarat än idag. Den sista haremsdamen lämnade dock inte palatset förrän så sent som 1909.

 

 
Ooops här var visst ännu en kvarleva...

 

 

 
Jag kan nästan se framför mig hur sultanen vältrat sig i soffan och blir uppassad av ett gäng fruar och konkubiner. Jag tror jag läst någonstans att det samtidigt fanns ca. 1000 kvinnor i haremet som vaktades av svarta eunucker....

 

 
 

 

 

 

 

Musikrummet.
 

 

 

 

 
Tja det får bli allt för idag. Vi packar för att senare i eftermiddag åka hem till Sverige igen. Till ett hemma som är varmare än Turkiet. Ödets ironi men jag klagar inte. Vi har haft bra storstadsväder och har kunnat sitta ute både dagtid och kvällstid om än med tröja och infravärme. Vi åker hem ännu en erfarenhet rikare och med en massa nya intryck. Jag tror definitivt att vi kommer att återvända hit. Istanbul har blivit en ny favorit hos oss båda.

Kan kallt konstatera att träningskläderna ligger kvar oanvända i väskan men det har väl blivit en del steg. Det får vara bra så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!