söndag 9 april 2017

Vandring över Knösen efter några dagar i Göteborg, kontraster i livet


Halv 7, då ringde klockan igår. Just nu består livet bara av jobb, jobb, jobb. Den där lägenhetsrenoveringen börjar onekligen att ta på krafterna. Vi har väl i princip ägnat varenda helg åt att måla, måla, måla sedan slutet av januari. Efter gårdagens badrumsmålning börjar vi nog ändå närma oss slutet. Allt stort är nu målat, nu återstår bara enstaka lister och de fönster som vi måste plocka ut för att kunna måla o det får vänta tills värmen kommer. Jag känner mig sliten samtidigt som det är kul.


Igår gjorde vi ändå ett litet avbrott i arbetet och gav oss ut på vandring med svågrar och svägerskor. Vi var nästan ute i ett par timmars tid och vandrade från Haga, ut mot Kattvik, Knösen och Hovs hallar. Efteråt blev det fika i en nästan osannolik miljö. En mycket trevlig eftermiddag. Vi bor så vackert att man nästan inte tror att det är sant. Man får inte glömma att se sig om.



 Idag har det återigen varit full fart med renoveringen efter att vi först varit iväg och hämtat helt nya duschväggar som vi hittat på Blocket. Det var en som köpt fel och inte insett det förrän kartongen var slängd. Helt nya duschväggar till mindre än halva nypriset. Det är riktigt bra det!

På väg därifrån hann vi svänga inom en loppis i Skälderviken och lyckades få med oss lite smått o gott hem därifrån också. Jag har blivit en riktig loppis-människa. Jag älskar att fynda det vi behöver till vår lägenhet från loppis o Blocket o ibland blir det givetvis även något till vårt eget hus också.




Torsdag och fredag tillbringade jag i Göteborg på kurs. Ekonomi för icke ekonomer i offentlig sektor. Faktiskt en utav de bättre kurser jag någonsin gått på. En fantastisk kursledare och bara 7 deltagare. Kan det bli bättre än så? Trots en fantastiskt bra kurs så satt jag naturligtvis o somnade på eftermiddagarna. Sååå pinsamt men typiskt mig. Lite svårt att dölja när man inte är fler än 7...



Några promenader hann jag med i staden, lite shopping och lite god mat. För första gången bodde jag på Clarion Hotel Post. Snyggt o trevligt men frukosten var faktiskt lite en besvikelse. Jag hade förväntat mig mer. Äggröran var kall och omeletten var kall. Tråkigt.



På torsdakvällen gick jag ut helt själv och satte mig på Hard Rock café, beställde in en Margarita (min favoritdrink) och en New york strip steak tillsammans med pepparsås och sallad. Normalt sett är det rätt tråkigt att gå ut o äta själv men här njöt jag faktiskt av min ensamhet. Drinken var god o maten var god o därefter gick jag raka vägen hem till hotellet och bara kopplade av. Det var så skönt, ingen träning o ingen lägenhet att renovera!




Den blå vasen här på bilden hittade jag på Zara Home. Jag är så nöjd med den. Det var bara ett "jag-måste-ha"-köp.

Tavlan till höger inhandlades vid dagens loppis-besök. Man har hela tiden samma, samma, samma tavlor, hur tråkigt som helst. Nu bytte jag ut en befintlig mot detta motiv från en gata i Paris. Den gamla tavlan fick åka ut till lägenheten. 

Tallrikar hittade jag också på loppis, snyggare än de vi har. De nya tar vi själva och de gamla får åka ut till lägenheten. Det här är ju toppen! Nu får jag helt plötsligt ett ypperligt tillfälle att byta ut saker jag har tröttnat på😎

I övrigt har väl helgen till stor del präglats av tankar på terror-attacken i Stockholm. En fruktansvärd händelse som man inte trodde skulle hända här. Den avspeglade sig även i Göteborg innan jag åkte hem. När jag kom till Centralstationen fanns där maskerade poliser med automatvapen. Lite scary faktiskt. Nu gäller det bara att vi försöker besegra det här med kärlek. Jag blir väldigt illa till mods när jag läser somligas inlägg om att alla invandrare borde ut ur landet. Jag förstår inte hur man tänker. Man kan inte döma alla bara för att det finns ett o annat rötägg. Det gör mig beklämd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!