fredag 31 juli 2015

Söderåsens Nationalpark och gocart med delar av familjen



Igår hade vi en heldag med delar utav familjen för att fira mannens födelsedag. Fördelen med en stor familj är ju att man ofta kan ha familjeaktiviteter även om inte alla kan samtidigt. Tanken att man ska kunna samla alla 5 barnen alltid är nästan omöjlig, ibland funkar det men oftast inte men det blir bra ändå.

Igår satte vi oss i bilen redan på morgonen och åkte till Skäralid, Söderåsens Nationalpark, för att vandra i den vackra naturen. Detta har mannen pratat om i alla år som vi varit tillsammans men det har aldrig blivit av, nu blev det det.

Fantastiskt vackert, ja nästan magiskt, det måste erkännas. Vädret visade sig också för en gångs skull från sin allra bästa sida. Perfekt väder för en tur i skogen.

Hela dagen var inplanerad med vandring, lunch och så gocart vid en bestämd tid men det blir inte alltid riktigt som man tänkt sig.

Vandringen var inte den enklaste, först uppför, uppför, uppför, riktigt brant o flåset kickade in ordentligt. Sen skulle alla naturligtvis ut på Hjortsprånget där det stupar rakt ned i bråddjupet. (Alla utom jag såklart som hatar höjder.) Jag blev nervös bara av att se dem.

 

Här står jag på behörigt avstånd från stupet. Det känns bäst så.

Vandringen som var tänkt att bli 5 km blev istället 8 km p g a att en del var avstängd. Tur var väl det för den delen som var avständ vet inte jag om jag velat gå nerför.

Hela rundan var väldigt vacker men väldigt oländig. Över stockar och på ojämna stenar och stundtals otäckt nära stupen. Jag var inte riktigt glad alla stunder. Magarna började nog kurra på de flesta utav oss innan vi väl var tillbaka. Det fick bli lunch direkt på stället men det var alls inte fel. Jag åt en helt fantastisk Ceasarsallad o så var ordningen återställd.

 

 

Efter lunchen bar det raka vägen till gocartbanan i Östra Ljungby där änn ett "barn" dök upp. Nu blev det race en hel timma. Det var inte riktigt kul för mig och dottern i familjen. Vi hade inte en chans mot de tävlingsinriktade killarna. Vi blev rejält akterseglade:-( Nästa gång ska vi nog ha två race, ett för killar o ett för tjejer om vi lyckas samla alla, då blir det nog mer jämlikt.

 

Jag blev helt klart sist men var ändå den som förbättrade min tid mest under vår timma. Min man försökt trösta mig med att om jag kört med "käringar" i min egen ålder så hade jag klarat mig väldigt bra. Ja, ja....

Dagen slutade inte där. Efter gocarten åkte vi hem till oss och fick ännu en helkväll på altanen med grillning och krocket spel. Ännu en riktigt bra dag i våra liv!

Nu ska jag kliva upp och förbereda frukost till hela skaran, den är beställd till 9.30. Undrar jag hur mycket äggröra jag har lagat denna sommar? Det kurrar i magen.

1 kommentar:

  1. Härliga bilder från ett fantastiskt ställe! Oj, va spännande att köra gocart,det har jag aldrig gjort..vet inte om jag skulle våga?!

    SvaraRadera

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!