söndag 2 augusti 2015

4,2 mil på cykel med mjölksyra de luxe och en eftermiddag i solstolen

Den allra sista dagen på årets sommarsemester var idag här och äntligen så var det underbart cykelväder. 9.30 satte vi oss på cyklarna och gav oss iväg men det började inte så bra. Vi cyklade ned för Kattviksbacken och jag gillar inte nedförsbackar. Det går för fort, jag gillar inte höjder, jag är rädd för att tappa kontrollen, rädd för att inte kunna stanna, jag tycker inte att jag kommer åt bromsarna ordentligt med den nya cykeln. Jag hoppade av och gick. Mannen hotade med att cykla hem.

Nåväl, vi fortsatte, ut mot E6 och sen upp över Åsen nu från den norra sidan mot söder. Det är den tuffaste stigningen från det hållet, förra gången cyklade vi upp söderifrån, vilket är mycket lättare. Jag tuffade på och klarade hela backen, nöjd o stolt över det, det var länge sen sist.

När man väl är där upp så kan man njuta av en vidunderlig utsikt. Jag gillar verkligen cykling.

Brödalt, Lya, Korröd. Även Korrödsbacken är för brant för mig (nedför) nu hoppade jag återigen av och gick. Min man säger att jag måste träna på nedförsbackar....Hur många behöver det förutom jag?

Båstad, Eljo, Salomonhög, Västra Karup. Ingen rolig sträcka. Det är uppför, uppför, uppför, mycket mer än vad man tror. Nu klappade mina ben ihop och gick hem före mig. Mjölksyra de luxe. Det var verkligen en kamp att ta sig hem. Idag var jag trött.

Sista sträckan hem från VK passerar vi ett par gårdar där våra vänner bor. "Nu gäller det att hålla skenet upp skämtar mannen, upp med huvudet och se oberörd ut när vi kör förbi T&C o EK." Det var inte lätt vill jag lova. Förbi första stället gick det nog inte så bra men sen fick jag upp farten igen och spurtade till o med upp för sista backen.

Eftermiddagen har helhjärtat ägnats åt att passa solstolen. Jag har lyssnat på Sommar i P1 med Claudia Gallo och så har jag läst i min bok, Vid evighetens rand av Ken Follet.

Rosépeppargrillad lax med ansjovisdipp, grillad sparris och blomkålsmos till middag som intogs på altanen. Ett bra avslut på en bra semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!