tisdag 2 augusti 2016

Vi lastar permobilen och åker till Laholm, självklart även för att äta:-)

 
Idag lastade vi svärfars permobil och körde till grannstaden Laholm för ett litet besök. En stad så nära men som man nästan aldrig besöker. Idag blev det lunch på Rökeriet, precis invid Lagan, hur vackert som helst. Nästan helt utan problem...så fick jag coleslaw till min varmrökta lax istället för potatis. Det känns lite konstigt att de ens kan ifrågasätta det när det finns på menyn? Hur som helst, det var vansinnigt gott!! Igen!! Den varmrökta laxen var faktiskt i klass med Kajs och romsåsen och coleslawn var också fantastisk. Ännu en gång då jag är nöjd med maten. O är jag nöjd så är väl alla nöjda;-) Nä, skämt åsido så tror jag faktiskt att alla var lika nöjda.

 

 
 
Efter maten blev det en promenad in till centrum där vi bl a gick förbi Napoleon som stod staty i en privat trädgård. En liten rolig historia var förknippad med denna staty som hittats på Skummeslövs strand 1871 av en fiskare. Galjonsfiguren har troligtvis en gång suttit på ett norskt lastfartyg som hette just Napoleon och som strandade kring Skummeslöv år 1870. Galjonsfiguren såldes först till en sjökapten i Båstad och sedan vidare till dåvarande ägaren av denna fastighet där den nu står. Nuvarande ägares föräldrar köpte fastigheten 1914 men då ingick inte Napoleon i köpet utan man fick lägga till 25 kronor för Napoleon:-) Underbart, säger jag bara!!! Nu har Napoleon varit placerad på samma plats i trädgården sedan 1888. Imponerande och en väldigt kul historia.

 
En sådan här portal har vi faktiskt tänkt oss över vår nya grind som vi håller på att tillverka. Dock blir skillnaden mellan häck o portal inte lika stor hos oss.

 
På torget i Laholm tog vi varsin glass men det rekommenderas däremot inte! GB:s glasskulor, och jag valde saltlaktrits och hasselnöt. Saltlaktrisen gick väl ner men hasselnöten smakade BARA kemikalier! Den åkte rakt ner i papperskorgen. Helt o hållet slöseri med kalorier! Jag har svårt att motstå glass på sommaren men då ska det verkligen vara GOD glass, som på Tre toppar, annars får det vara.

 
En lite småkylig dag som stundtals krävde både tröja o jacka men väl hemma igen stack det till och vi fick någon liten timma i solstolen. En riktigt bra dag!
I övrigt så är mitt huvud fyllt med tankar och planer på nya projekt. Det bara snurrar runt, runt, runt. Gör man rätt eller gör man fel? Hur ska man veta? Lite gambler måste man nog vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!