söndag 17 maj 2015

Trädgårdsmässa och trädgårdsblogg som ger inspiration

2015-05-16 09.46.24

Är det maj eller november? Idag för ett år sedan var det 26 grader varmt ute. Idag är det 10…. Är det maj eller november? Igår när jag gav mig ut på min powerwalk så var jag glad för mitt nya inköp. Träningsjackan från Lindex som jag köpte för halva priset. Den var välbehövlig vill jag lova. Trots jackan fick jag springa mer än vad jag hade tänkt, bara för att hålla värmen. Idag var det ännu värre. Idag gick vi enbart och då var det en ännu tjockare jacka + VANTAR som gällde!!! Det är inte klokt.

2015-05-16 16.08.58

Trots det dåliga vädret så tog vi svärfar med oss och åkte till trädgårdsmässan  i Margretetorp. Några växtinköp blev det inte, det inspirerade inte vädret till däremot kunde jag inte motstå 2 ljuvliga grytlappar med hästmotiv.

2015-05-16 15.09.06

Lite synintryck och lite inspiration fick man nog trots allt med sig hem. Något annat som givit mig oerhört mycket inspiration idag är en f d kollegas blogg som jag hittade fram till i morse. Arkitektensblogg.se. Jösses, jag vill iväg o handla och ge mig ut o gräva omedelbart!! Det här var precis vad jag behövde, det kändes nästan som att jag börjat tröttna på trädgård men nu känner jag att intresset tar fart igen. Nu ska det planteras, bara vädret så tillåter!

2015-05-16 15.08.20

Det här planteringsförslaget från gårdagens trädgårdsmässa tyckte min svärfar att jag kunde anamma….jag förstår inte vad han menar med det…..

2015-05-16 15.09.322015-05-16 16.08.58

2015-05-16 19.15.31

Gårdagens middag var tydligen uppskattad utav sonens snickarkompis. Två dagar i rad har han ätit här och igår frågade han: “Äter ni alltid så här gott”. Underbart gott betyg och så roligt att höra. Igår serverade ostfyllda kycklingfiléer med ratatouille och grön sås. Ratatoillen hittade jag receptet till hos Birgitta Höglundh.

Kycklingen gör ni så här:
4 port (Strikt LCHF, 2% kolhydrater, 37% protein, 62% fett)

600 gr kycklingfiléer
150 g ost
salt o peppar
3 msk smör/kokosfett

Lägg ut kycklingfiléerna och gör ett snitt på längden. Lägg i osten och vik ihop. Stek filéerna tills de är genomstekta. Salta o peppra.

Grön sås:
½ dl pressad limesaft
½ dl mandelsmör
½ dl kokosmjölk
2-3 msk vatten
½ dl gräslök
Koriander o basilika

Mixa alla ingredienser till såsen och servera.

2015-05-17 11.26.49

Idag satte vi oss i bilen och körde de dryga 10 milen till Varberg för ett uppskattat besök hos mina föräldrar där vi åt en god middag och där Jack, deras hund nog var lite sur på oss för att Lexie inte var med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!