onsdag 18 november 2015

När terrorn kryper närmre och adventsljusen lyser

Känslan av jul börjar komma. Ikväll när jag klev ut från tandläkarmottagningen så lyste julstjärnorna så vackert i lyktstolparna längs med Köpmansgatan. Det känns lite makabert på något sätt. Händelserna i Paris, höjd beredskap i Sverige och så är det snart jul? Visst känns det konstigt?

Terrorn kryper närmre, det blir påtagligt, det blir verkligt. Vad hemskt att man inte kan gå trygg någonstans. Ska vi börja gå omkring på våra gator och känna rädsla? När terrorn kryper närmre då känner jag en ännu större empati med dem som flyr från sitt land, flyr ifrån krig och terrordåd för att istället försöka skapa sig en ny tllvaro i ett tryggt och säkert land som Sverige. Så fruktansvärt om då det inte ens är säkert att komma hit? Tänk själva! Inte vill vi leva med rädsla? Klart de flyr, klart att de måste få komma hit även om det blir lite obekvämt för oss. Inte kan vi sitta här i vår bekväma lilla värld och mota bort dem som har det svårt?

En del utav mina vänner på Facebook, och i verkliga livet, antar en så främlingsfientlig ton att jag blir alldeles matt, skräckslagen, förvånad och ledsen. Hur tänker ni?

För 100 år sen var det fattigt och eländigt i Sverige. Vad gjorde man då? Jo, man emigrerade till "Amerikat" för att där försöka skapa en dräglig tillvaro för sig själv och sin familj för här i Sverige fanns ingen räddning. Var det ok? Tänk på det. Det var faktiskt inte så länge sedan.

Även om världen är upp o ner så fortsätter vi att leva vårt vanlig liv. Idag, en lågkaloridag. Jag har varit hungrig HELA dagen så klart och värst är det ikväll. Jag hallucinerar redan om morgondagens frukost. Bäst att snart krypa ner så att natten går fort och det sen blir morgon och jag får äta frukost.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!