torsdag 19 november 2015

Tänk så fel man kan ha!

Här sitter jag på mitt hemmakontor och reflekterar över dagen.

En hel dag med utbildning. Att leda i en politiskt styrd organisation. Låter det torrt o tråkigt? Inte alls! Det var en oerhört berikande dag och ögonen var för en gångs skull inte trötta en enda gång.

Jag är så priviligierad! Jag älskar mitt jobb. En gång i tiden så hade jag ett oerhört myndighetsförakt och tänkte att de stackarna som inte kunde få ett annat jobb, de kunde alltid jobba på kommunen, för där gjorde man väl inte så mycket....

Tänk så fel man kan ha. Största delen av mitt liv har jobbat i den privata sektorn och har trivts oerhört bra med det men sen drygt 10 år så har jag ägnat mitt liv åt att jobba i en offentlig sektor och jag känner att allt blir bara bättre o bättre. Även jag kan göra skillnad. Jag är med och driver verksamheten framåt och sååå mycket har hänt under dessa dryga 10 år. Den offentliga sektorn går framåt med stormsteg och det krävs både kraft, energi, framåtanda, drivkraft och mod för att vara med. Ingenting är omöjligt utan allting är möjligt.

 

Kommunalarbetaren som står lutad mot en spade är en myt. Jag jobbar hårdare än jag någonsin gjort tdigare i mitt liv och jag får "cred" för det. Det är sååå mycket att göra att jag ständigt känner mig otillräcklig, jag vill så mycket mer men jag räcker inte till.

En annan ledare i en annan kommun går en utbildning och ska "skugga" en ledare i 2 veckor och har då valt mig! Skugga mig? Vad har jag att ge? Ja men det är väl klart att jag ställer upp. Om jag kan dela med mig något så ska jag självklart göra det.

Den ena kommunen efter den andra kommer på studiebesök för att se hur vi jobbar. Nr 5 och nr 6 står på tur. Stoltheten sväller i bröstet. De vill se hur VI jobbar? Visst måste vi då vara bra, eller hur?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!