söndag 24 april 2016

En overkligt vacker morgon följt av en overkligt vacker kväll

Ibland måste man bara hinna stanna upp och njuta. Det är så lätt att glömma all skönhet som finns runt omkring. Igår morse satte jag mig på cykeln redan vid 8-tiden på morgonen för att bege mig till ett träningspass med Studio 4 nere i Båstad. Det är tur att jag har den här ICA-klassikern som jag måste klara av, annars hade jag säkerligen bara satt mig i bilen och kört ner men nu blev det cykeln istället och vilken underbar morgontur!! Vi bor så vackert att det nästan gör ont i kroppen!

Idag ville jag cykla längs med havet, vilket innebär grus på strandpromenaden vilket i sin tur innebär den gamla brukscykeln och den gamla hjälmen. Snart får det faktiskt bli en tur på racern igen. Den gamla cykeln är bra men betydligt tyngre (mer träning:-). Cykla till o från Båstad och träning där nere innebar ett träningspass på ca 2,5 timma och över 800 förbrukade kalorier, det känns helt ok!

Återigen ett pass med utsikt över havet. Bättre träningsmiljö finns bara inte. Jag älskar verkligen havet och skulle inte kunna tänka mig att bo långt inne i landet. Jag måste få andas havsluft!

På väg ner var det många lager med kläder som krävdes och vantar på. Det var faktiskt lite vitt i gräset i morse. Det är en kall vår. På väg hem och uppför backarna då åkte jackan av men vantarna behöll jag på, det behövdes vill jag lova.

Denna helgen har vi besök av min mamma. Jag hoppas att hon inte blev allt för uttråkad igår när jag först var o tränade, sen var ute i trädgården och rensade ogräs (men då var hon med) sen sov i solstolen (o hon sov inne) för att avslutningsvis klippa gräsmattan i min systers hus. Det är mycket som ska hinnas med på en helg. Nu kanske helt plötsligt syrrans hus blir uthyrt till en syrisk familj som behöver ett boende. Kyrkan i trakten engagerar sig och hade letat upp att här fanns ett ledigt hus. Mannen i familjen ska vara mycket händig och kanske kan snygga upp trädgården. Det låter mycket lovande. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja engagera mig mer och träffa någon nyanländ familj för att utbyte erfarenheter, hjälpa dem att komma in i svenska samhället etc, nu har jag plötsligt den möjligheten på bästa möjliga sätt, om det nu går i lås. Vi får se.

På kvällen fick vi trevligt besök av Stockholmskompis som nu blivit husägare här på Bjäre. Nu ser vi fram emot många fler trevliga besök. För första gången så satt vi en stund före maten ute på altanen i våra nya trädgårdsmöbler och intog ett glas vin innan maten. Visserligen med jacka och infravärme på men det är ändå en viss känsla. En underbar känsla. Jag längtar verkligen efter dessa kvällar på altanen. Det är ett helt annat sätt att leva.

Det blev en tidig kväll. Jag vaknade redan 4.40 igår morse och efter en heldag i friska luften och med så mycket träning då kommer John Blund fort på besök. Jag sa tack o godnatt reda strax före 11.00 då jag även tyckte att männen gott kunde få sitta själv en stund o snacka. Det var så skönt att bara få krypa ner.

Idag är en ny kylig dag, nästan nollgradigt och det är vitt i gräset även idag. Idag blir det en dag på IKEA och Mio möbler för att mamma ska få lite inspiration till sin nya lägenhet. Om drygt en vecka får hon nyckeln och jag tror att hon ser väldigt mycket fram emot det.

Milen knaprar på till Vätternrundan men än är det långt kvar. Jag får nog snart börja öka takten om jag ska hinna med. Nästan en hell vecka försvinner också snart då vi åker till Istanbul. Man kanske borde ta en runda någon kväll och inte bara invänta helgerna? 6,6 mil på 13 dagar, det duger inte.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!